آرشیو محبوب ترین مقالات, عیب یابی فنی یخچال فریزر

علت کار نکردن یخساز یخچال و خارج نشدن یخ از یخساز

علت کار نکردن یخساز یخچال

دلیل و علت کار نکردن یخساز یخچال فریزر فقط به چند مورد خاص محدود نیست و علل و دلایل مختلفی در کار نکردن یخساز یخچال فریزر ها اعم از ساید بای ساید، دوقلو، معمولی و … تاثیرگذار است که ما در این مقاله تلاش داریم تا آنها را به صورت جامع به شما معرفی نموده و راهکارهای مرتبط با بررسی و رفع این مشکل در یخچال فریزر را با شما در میان بگذاریم. بنابراین به شما عزیزان پیشنهاد می نماییم چنانچه یخساز یخچال فریزرتان هم اکنون با این ایراد مواجه شده در ادامه این مقاله با ما همراه باشید و در صورتی که در این ارتباط سوالی برایتان پیش آمد از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان مرکز تعمیر یخچال فریزر در تهران ( دنیا سرویس ) راهنمایی های لازم را خدمت شما ارائه نمایند.

 

16 علت کار نکردن یخساز یخچال در یک نگاه :

کار نکردن یخساز یخچال فریزر ساید بای ساید می تواند ناشی از خاموش بودن یخ ساز، فعال شدن حالت خاموش، فعال شدن قابلیت مکث، ایراد منبع تامین آب به داخل دستگاه، گرفتگی مسیر عبور آب در فیلتر، دمای نامناسب برای ایجاد یخ، انباشته شدن یخ بیش از حد مجاز، متغییر بودن درجه حرارت، شکسته شدن قالب، خرابی اهرم، معیوب شدن شیر برقی، مشکل در موتور یخسازی، یخ بستن راه ورود، ایراد در برد فرمان، ایراد در سنسور و چسبیده شدن یخ ها به هم باشد.

 

یخ ساز خاموش است

اولین دلیل کار نکردن یخساز یخچال فریزر، خاموش بودن یخساز است. برای اینکه یخچال شما بتواند یخ درست کند باید روشن باشد، ابتدا بررسی کنید که آیا این گزینه در منوی صفحه نمایش شما روشن است یا خیر. سپس در صورت غیر فعال بودن می توانید ببینید که چرا یخ ساز کار نمی کند و باید آن را روی حالت فعال قرار دهید.

 

قابلیت مکث فعال شده است

فعال شدن قابلیت مکث نیز می تواند علت کار نکردن یخساز یخچال فریزر به شمار بیاید. یخچال دارای سنسور کنترل یخ است، زمانی که محفظه از یخ پر می شود، این سنسور بالا می رود و در حالت مکث قرار می گیرد. دستور توقف ساخت یخ به برد الکترونیکی ارسال می شود و آب ورودی قطع می شود. اگر به هر دلیلی مشکلی در این سنسور پیش بیاید، ممکن است بالاترین سطح را نشان دهد، در این صورت سنسور دستور اشتباهی را به برد ارسال می کند و یخ ساز کار نمی کند.

 

منبع تامین آب به داخل دستگاه ایراد پیدا کرده است

سومین مورد از دلایل کار نکردن یخساز یخچال فریزر که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت مشکلات مرتبط با منبع تامین آب دستگاه می باشد. اگر شیر ورودی آب، اتصالات مرتبط با آن برای مثال شیلنگ ها امکان تامین آب مورد نیاز برای یخسازی را نداشته باشند و یا اینکه فشار آب بسیار کم باشد احتمالا شما با مشکل عدم یخسازی یخچال فریزر مواجه خواهید شد.

 

مسیر عبور آب در فیلتر مسدود شده است

مسدود شدن مسیر عبور آب در فیلتر نیز می تواند یکی از علل کار نکردن یخساز یخچال فریزر باشد. ممکن است ورودی آب مسدود شده باشد، بررسی کنید که دریچه ورودی آب بسته نشده باشد یا شلنگ ورودی آب پیچ خوردگی نداشته باشد. بنابراین اگر در پشت یخچال فیلتری وجود دارد، بدانید که هرگونه انسداد داخل آن باعث کاهش کارایی آن و از کار افتادن یخ ساز می شود. در صورت گرفتگی و خرابی فیلتر، بسته به نوع یخچال و فریزر، خرید فیلتر جدید و جایگزینی فیلتر قدیمی توصیه می شود.

 

دما برای ایجاد یخ نامناسب است

اگر دمای یخچال فریزر به میزان مناسب برای تشکیل یخ نرسد این می تواند موجب کار نکردن یخساز یخچال فریزر شود. اغلب وقتی دمای محفظه نامناسب است، مشکل از فن خنک کننده فریزر است. با این وجود امکان دارد دمای نامناسب به علت مشکل موتور یا کمبود گاز مبرد در داخل دستگاه باشد.

 

یخ بیش از حد مجاز انباشته شده است

شاید مسبب کار نکردن یخساز یخچال فریزر، روی هم تلنبار شدن قالب های یخ بیش از اندازه مجاز باشد. عدم استفاده طولانی مدت از دستگاه و پر شدن بیش از حد یخ ها، پس از مدتی باعث چسبیدن یخ ها به هم می شود. که در این صورت دستگاه عملکرد صحیحی در این زمینه نخواهد داشت.

 

درجه حرارت متغییر است

همچنین متغیر بودن درجه حرارت نیز می تواند دلیل کار نکردن یخساز یخچال فریزر باشد. اگر دمای قسمت فریزر به هر دلیلی متغیر باشد، این احتمال وجود دارد که یخ ها موجود ذوب شود و پس از سرد شدن دوباره به هم بپیوندد. اگر این اتفاق بیفتد، دما تقریباً به صفر درجه سانتیگراد افزایش می یابد و این کافی است تا بر ذوب شدن بخشی از یخ ها تأثیر بگذارد. علت به هم چسبیدن یخ ها ممکن است به دلیل کار نکردن فن فریزر باشد.

 

قالب یخ شکسته است

شکسته شدن قالب یخ شاید بسیار به ندرت اتفاق بیافتد اما با این وجود شاید علت کار نکردن یخساز یخچال فریزر این مورد باشد. در صورتی که قالب یخ شکسته باشد طبیعتا شما باید مشکل نشتی آب از قسمت یخساز نیز مواجه شوید زیرا در این حالت آب ورودی از منافذ موجود در شکستی قالب استفاده کرده و نشت می یابد.

 

اهرم خراب شده است

از جمله دلایل کار نکردن یخساز یخچال که در این قسمت از مقاله ما به آن اشاره خواهیم داشت آسیب دیدن اهرم می باشد. اهرم وظیفه دارد تا پس از فشردن دکمه بروی نمایشگر یخ را از محفظه یخساز خارج نماید. برای اطمینان از این که مشکل از این قطعه است چند بار دکمه یخساز را محکم فشار دهید زیرا شاید عدم کارکرد این قطعه به دلیل آهسته فشردن دکمه باشد.

 

شیر برقی معیوب شده است

تا اینجا با تعدادی از علل کار نکردن یخساز یخچال فریزر آشنا شدیم در دنباله این موارد نوبت بررسی ایراد در شیر برقی دستگاه می رسد. شیر الکتریکی دریچه ای است که با استفاده از نیروی الکتریکی و مغناطیسی کار می کند و شیر الکتریکی یا برقی، سیم پیچی است که به دور هسته آهنی پیچیده می شود و وقتی جریان الکتریکی از آن عبور می کند میدان مغناطیسی ایجاد می کند و نیروی مغناطیسی باعث حرکت خطی هسته می شود و به این ترتیب مسیر جریان باز و بسته می شود. شیرهای برقی یخچال فریزرها توسط برد الکترونیکی و شاسی آبسردکن کنترل می گردند.

 

موتور تایم یخسازی ایراد پیدا کرده است

ایراد در موتور تایم یخسازی نیز دیگر موردی است که موجب کار نکردن یخساز یخچال می شود. موتور تایم یا مدول از یک موتور تشکیل شده است که در هنگام کار موتور، بازوهایی را که قطعات یخ را از قالب به سطح در یخ ساز منتقل می کنند، حرکت می دهد، در صورتی که عاملی باعث شود که واحد یا موتور آن قطعه آسیب ببیند، بازوها نیز قدرت خود را از دست می دهند و قادر به تخلیه یخ نیستند.

 

راه ورود یخ یا لوله های انتقال آب یخ بسته است

اگر مسیر ورودی یخ ها یا لوله های انتقال آب به علت سرمای بیش از حد یخ ببندد، این می تواند مسبب کار نکردن یخساز یخچال شود. لوله های آب ممکن است به دلیل گیرکردن جسمی فیزیکی یا یخ زدن آب در آن، نتوانند آب را به یخ ساز منتقل کنند و شرایط مناسبی را برای ایجاد یخ در یخ ساز فراهم نکنند. در چنین شرایطی ابتدا لوله های آب را بررسی کنید. اگر لوله انتقال یخ زده است، می توانید با تولید گرما و جریان یافتن آب، یخ زدایی کنید و آب به جریان افتاده را به یخ ساز منتقل کنید.

 

برد فرمان ایراد پیدا کرده است

آسیب دیدن برد فرمان نیز می تواند دلیل کار نکردن یخساز یخچال فریزر باشد. دستورات از طریق دکمه یا صفحه نمایشگر جهت اجرا به برد الکترونیکی ارسال می شوند و در صورت صحت عملکرد برد فرمان به اجرا گذاشته می شوند در صورتی که این قسمت دچار مشکل شود طبیعتا یخساز، یخی را به شما تحویل نخواهد داد.

 

سنسور آسیب دیده است

احتمال این که مشکل در سنسور دستگاه، علت کار نکردن یخساز یخچال فریزر باشد را نیز نمی توان نادیده گرفت. سنسور یا ترمودیسک دستگاه یخ ساز وظیفه تنظیم آب را بر عهده دارد. اگر به دلایلی آب از یخ ساز سرریز شود به خرابی این قطعات مربوط می شود. اگر به هر دلیلی ترمودیسک یا سنسور قالب یخ ساز آسیب ببیند، هیچ یک از قطعات قادر به کنترل و تنظیم آب یخ ساز نخواهند بود.

 

یخ ها به هم چسبیده اند

چسبیدن یخ ها به یکدیگر نیز می تواند سبب کار نکردن یخساز یخچال فریزر شود. اگر یخ ساز در طول ماه به طور منظم کار نمی کند، توصیه می کنیم آن را روی صفحه نمایش خود یا با کلید خاموش واقع در اطراف یخ ساز غیرفعال کنید. زیرا بعد از مدتی که محفظه پر از یخ می شود، یخ ها به هم متصل می شوند و اجازه نمی دهند یکدیگر بیرون بیایند. در این صورت باید محفظه را جدا کنید و سعی کنید یخ داخل آن را خالی کنید و سپس آن را در جای خود قرار دهید.

 

رفع علت کار نکردن یخساز یخچال :

تا اینجا تعداد زیادی از مواردی که احتمال می دادیم در کار نکردن یخساز یخچال فریزر تاثیرگذار هستند را با شما در میان گذاشتیم به تعبیر ما اینها مهم ترین دلایل و علل کار نکردن یخساز یخچال فریزرهای ساید بای ساید به شمار می رفتند و بسیار بعید است که بتوان دلایل دیگری را در کار نکردن این قطعه موثر دانست. با این وجود چنانچه شما تمام موارد یاد شده در بالا را چک نمودید اما احساس می کنید دلیل کار نکردن یخساز یخچال هیچ یک از موارد فوق نیست تنها کافیست با دنیا سرویس مرکز تعمیر یخچال در تهران به شماره تماس 2900 8886 021 ارتباط برقرار کنید. کارشناسان ما 7 روز هفته و 365 روز سال آمادگی دارند تا مشاوره های لازم در ارتباط با رفع این مشکل را به صورت تلفنی به رایگان خدمت شما ارائه نمایند و در صورت نیاز به محل شما مراجعه نمایند و اقدام به ایرادیابی و سرویس یخچال فریزر نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *