آرشیو محبوب ترین مقالات, عیب یابی فنی ماشین لباسشویی

علت پاره شدن لباس در لباسشویی و روش برطرف کردن آن

علت پاره شدن لباس در لباسشویی

دلیل و علت پاره شدن لباس در لباسشویی چیست؟ دلایل و علل مختلفی در پاره شدن لباس در لباسشویی نقش دارند که ما در این مقاله از سایت دنیا سرویس ( مرکز تعمیر تخصصی ماشین لباسشویی در تهران ) آنها را خدمت شما معرفی خواهیم کرد و راه های بررسی و رفع آنها را نیز متعاقبا تشریح خواهیم کرد. هدف از تولید این محتوا کاهش هزینه های تعمیر ماشین لباسشویی و صرفه جویی در زمان شما عزیزان می باشد بنابراین پیشنهاد می شود در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا خودتان بتوانید با توجه به اطلاعاتی که از مطالعه این مقاله کسب می نمایید شخصا اقدام به عیب یابی و سرویس ماشین لباسشویی تان نمایید. همچنین شایان ذکر است چنانچه شما نیاز به مشاوره فنی داشته باشید می توانید از طریق تماس تلفنی با شماره 2900 8886 021 با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید.

9 علت پاره شدن لباس در لباسشویی در یک نگاه :

پاره شدن لباس در ماشین لباسشویی می تواند ناشی از تنظیم دور تند نامناسب، قرار گرفتن اجسام تیز در میان لباس ها، استفاده از مایع سفید کننده قوی، خراب شدن یقه شور، پارگی آبکش دیگ، عدم رعایت استاندارد ظرفیت، انتخاب برنامه شستشو نامناسب، عدم کارکرد درست خشک کن و لبه های تیز داخل دستگاه باشد.

دور تند تنظیم نیست

اگر دور تند انتخاب شده برای شستشو لباس ها در دستگاه نامناسب باشد، این می تواند دلیل پاره شدن لباس در لباسشویی شود. علاوه بر تفکیک لباس ها بر اساس جنسیت، سرعت شستشو نیز بسیار مهم است. مثلا لباس های ابریشمی را باید با دور کم شست و لباس های پشمی و ضخیم را با حداکثر سرعت و دور بالا شست. لذا زمانی که ماشین لباسشویی از سرعت بالایی برای شستشوی لباس های لبریشمی استفاده می کند، احتمال آسیب دیدگی و سوراخ شدن آنها در ماشین لباسشویی وجود دارد.

بنابراین، برای حفظ لباس های ابریشمی در ماشین لباسشویی، بهتر است از دور کمی استفاده کنید و در صورت امکان از حالت دلیکات کردن خودداری کنید. همچنین، قبل از قرار دادن لباس های ابریشمی در ماشین لباسشویی، بهتر است آنها را درون یک کیسه محافظ قرار داده و بسته کنید تا از احتمال آسیب دیدگی و سوراخ شدن کاسته شود.

در مورد لباس های پشمی و ضخیم نیز باید توجه ویژه ای داشت. این لباس ها به دلیل ساختار و جنس خاص خود، به سرعت و دور زیادی نیاز دارند تا کاملا شسته شوند و از لکه ها و آلودگی ها پاک شوند. بنابراین، در صورتی که ماشین لباسشویی شما قابلیت تنظیم سرعت و دور را دارد، بهتر است برای لباس های پشمی و ضخیم از حداکثر سرعت و دور استفاده کنید.

همچنین، برای حفظ لباس ها در ماشین لباسشویی، می توانید از کیسه های خاص حفاظتی استفاده کنید. این کیسه ها به لباس ها کمک می کنند تا در حین شستشو از آسیب دیدگی و سوراخ شدن جلوگیری کنند. همچنین، می توانید پارچه های حساس را در دستگاه های شستشوی دستی شستشو دهید تا از خطر آسیب دیدگی در ماشین لباسشویی جلوگیری کنید.

در نهایت، برای حفظ لباس ها و افزایش عمر آنها، باید دستورالعمل های نگهداری توصیه شده برای هر نوع لباس را رعایت کنید. همچنین، هنگام شستشوی لباس ها، بهتر است از مواد شوینده خاص و مناسب برای هر نوع لباس استفاده کنید تا از آسیب دیدگی و کاهش کیفیت آنها جلوگیری کنید.

اجسام تیز در میان لباس ها قرار دارد

قرار گرفتن وسایل نوک تیز در بین لباسها یکی دیگر از مواردی است که ما می توانیم از آن به عنوان علت پاره شدن لباس در لباسشویی یاد کنیم. ممکن است اشیاء تیز و لبه دار مانند زیپ، فنرهای فلزی زیر سوتین و غیره در هنگام شستشو به الیاف پارچه بچسبند و باعث پارگی و ساییدگی پارچه شوند. بهترین راه حل این است که هنگام قرار دادن لباس ها در ماشین لباسشویی از خالی بودن جیب ها اطمینان حاصل کنید تا وسایلی مانند خودکار یا سنجاق وارد ماشین لباسشویی نشوند و هرگز الیاف ابریشم را با لباس های زبر مانند شلوار جین و ژاکت در ماشین لباسشویی قرار ندهید و همچنین لباس‌های زیر مردانه و زنانه ای که فنر دارند را با دست بشویید.

علاوه بر این، ممکن است برخی از لباس ها قابلیت رنگ ریزی داشته باشند و در هنگام شستشو رنگ بدهند. بنابراین، بهتر است لباس هایی که از قبل رنگ ریزی کرده‌اند را با لباس های دیگر جدا کنید و به تنهایی شستشو دهید.

همچنین، در هنگام انتخاب دستگاه شستشو، مراقب باشید که برنامه شستشوی مناسب را برای لباس ها انتخاب کنید. برنامه های شستشوی ملایم و با کمترین چربی و حرارت می توانند به حفظ کیفیت و طول عمر لباس ها کمک کنند.

علاوه بر این، توصیه می شود از مواد شوینده مناسب و مناسب برای هر نوع پارچه استفاده کنید. برخی از لباس ها نیاز به شستشو با مواد شوینده خاصی دارند تا کیفیت آنها حفظ شود. بنابراین، قبل از شروع فرآیند شستشو، برچسب های مواد شوینده را بررسی کنید و از مواد مناسب استفاده کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، استفاده از دمای مناسب آب برای شستشو است. برخی از لباس ها به دمای بالای آب حساس هستند و ممکن است در صورت استفاده از آب داغ تغییر شکل یا کاهش حجم کنند. بنابراین، قبل از شستشو، دمای مناسب آب را بررسی کنید و از دمای مناسب برای لباس ها استفاده کنید.

در نهایت، پس از شستشو، بهتر است لباس ها را به طور صحیح خشک کنید. خشک کردن لباس ها به صورت طبیعی در آفتاب یا با استفاده از ماشین خشک کن می تواند به حفظ کیفیت و طول عمر آنها کمک کند. همچنین، توصیه می شود از استفاده از حرارت بالا یا خشک کننده های قوی خودداری کنید.

با رعایت این نکات، می توانید عمر لباس های خود را بهبود دهید و از آنها برای مدت طولانی‌تری استفاده کنید.

از مایع سفید کننده قوی استفاده نموده اید

مشکلات مرتبط با استفاده از مواد شوینده قلیایی و بسیار قوی یکی دیگر از دلایل پاره شدن لباس در لباسشویی به شمار می رود. بهتر است مواد سفیدکننده و کلردار را در قسمت مشخص شده خودشان بریزید و از ریختن آنها درون محفظه مربوط به پودر ماشین لباسشویی جدا خودداری نمایید تا از ورود آنها به دیگ با شروع فرآیند شستشو جلوگیری شود و تنها در زمان مشخص شده برای مثال در انتهای فرآیند شستشو به لباس ها اضافه شوند. همچنین خالی از لطف نیست به این نکته اشاره داشته باشیم که بهتر است مقدار کمی از سفیدکننده‌ها استفاده کنید و قبل از ریختنشان در ماشین لباسشویی، آنها را با کمی آب مخلوط نمایید. زیرا قرار گرفتن بیش از اندازه مواد سفیدکننده بر روی پارچه لباس‌ها باعث فرسایش الیاف آنها می‌شود.

همچنین، حتماً قبل از شروع فرآیند شستشو، باید لباس ها را به طور کامل بررسی کنید و هر گونه لکه را قبل از شستشو درمان کنید. برای این کار، می توانید از محلول شستشوی مخصوص لکه ها استفاده کنید و آن را به طور مستقیم بر روی لکه ها بریزید و سپس با دست یا با استفاده از برس نرم، لکه را تمیز کنید.

همچنین، در هنگام شستشوی لباس ها، بهتر است از حرارت و آب گرم کمتری استفاده کنید، زیرا این موارد می توانند باعث جدا شدن رنگ های لباس ها شوند و باعث کاهش عمر آنها شوند. بهترین روش برای شستشوی لباس ها استفاده از آب سرد است، زیرا این باعث حفظ رنگ ها و جلوگیری از جدا شدن آنها می شود.

در نهایت، بعد از اتمام فرآیند شستشو، لباس ها را به طور کامل خشک کنید و از استفاده از ماشین خشک کن یا خشک کننده های حرارتی خودداری کنید، زیرا این موارد می توانند باعث تغییر شکل و اندازه لباس ها شوند. بهتر است لباس ها را به طور طبیعی خشک کنید، مانند آویزان کردن آنها در هوای آزاد یا استفاده از سشوار با حرارت پایین.

با رعایت این نکات ساده، می توانید لباس های خود را به طور صحیح و بهترین شکل شستشو دهید و عمر آنها را بیشتر کنید.

یقه شور خراب شده است

اگر یقه شور در ماشین لباسشویی ایراد پیدا کند این می تواند یکی از دلایل پاره شدن لباس در لباسشویی باشد. ماشین لباسشویی های قدیمی دارای یقه شورهای پلاستیکی با خارهای نگهدارنده بودند. با گذشت زمان، خارها می شکستند و با لباس برخورد می کردند و باعث سوراخ شدن آن ها می شدند. اما در ماشین لباسشویی های امروزی از یقه شورهای فلزی استفاده می شود که بسیار دیرتر خراب خواهند شد. برای بررسی این مورد توصیه می شود پیش از روشن کردن دستگاه، داخل آبکش را بررسی نمایید تا از بروز مشکل در این بخش آگاهی کسب نمایید.

همچنین، ماشین لباسشویی های جدیدتر دارای تکنولوژی های پیشرفته تری هستند که باعث کاهش خرابی و سوراخ شدن لباس ها می شوند. برخی از این تکنولوژی ها شامل سیستم های ضد پیچش، که جلوی ایجاد گره در لباس ها را می گیرند، و سیستم های ضد لرزش هستند که لباس ها را در طول شستشو در جای خود نگه می دارند.

همچنین، نگهداری صحیح از ماشین لباسشویی نیز می تواند به جلوگیری از خرابی و سوراخ شدن لباس ها کمک کند. بهتر است همیشه لباس های حساس را در کیسه های خاصی قرار داده و برنامه های مناسب شستشو را برای آن ها انتخاب کنید. همچنین، توصیه می شود قبل از شروع شستشو، دکمه ها و زیپ های لباس ها را ببندید تا از برخورد با خارها و قسمت های تیز داخل ماشین لباسشویی جلوگیری شود.

در نهایت، بهتر است قبل از خرید ماشین لباسشویی، نظرات و تجربیات دیگران را مطالعه کنید و مدلی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است و از نظر کیفیت و عملکرد برتری دارد.

آبکش دیگ پارگی دارد

وجود ایراد در آبکش دیگ دستگاه نیز می تواند مسبب پاره شدن لباس در لباسشویی شود. پارگی آبکش دیگ ماشین لباسشویی بسیار نادر اتفاق می‌افتد اما شاید مسبب پاره شدن لباس در لباسشویی این قطعه باشد. گیر کردن دکمه لباس، زیپ شلوار، گیره رو لباس و جنس ضعیف آبکش از جمله مواردی هستند که از آنها می توان به عنوان عامل خرابی آبکش یاد کرد. البته برخی مواقع چک نکردن جیب لباس ها و جاماندن لوازمی مثل سکه، دسته کلید، سوییچ، پیچ گوشتی، آچار کوچک و … می تواند موجب خرابی آبکش شود.

در صورتی که آبکش دیگ ماشین لباسشویی پاره شود، می‌توان اقداماتی انجام داد تا خرابی بیشتری به وجود نیاید. در ابتدا، باید ماشین لباسشویی را خاموش کرده و قطع برق کنید. سپس، لباس‌ها را از داخل آبکش خارج کنید تا راحت‌تر بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

در مرحله بعد، باید با دقت آبکش را بررسی کرده و عامل خرابی را شناسایی کنید. درصورتی که علت خرابی به دکمه لباس، زیپ شلوار یا گیره رو لباس برگردد، می‌توانید با استفاده از ابزارهای مناسب این قطعات را از آبکش جدا کنید.

اگر علت خرابی به جنس ضعیف آبکش برگردد، ممکن است نیاز به تعویض قطعه داشته باشید. در این صورت، بهتر است با تعمیرکار ماشین لباسشویی تماس بگیرید تا قطعه مورد نیاز را تعویض کند.

همچنین، برای پیشگیری از خرابی آبکش در آینده، می‌توانید اقداماتی انجام دهید. از جمله این اقدامات می‌توان به چک کردن جیب لباس ها قبل از قرار دادن آنها در ماشین لباسشویی، جدا کردن دکمه‌ها و زیپ ها از لباس ها و جدا کردن گیره رو لباس اشاره کرد. همچنین، باید از قرار دادن اشیاء سخت و تیز مانند سکه، دسته کلید و آچار کوچک در جیب لباس ها خودداری کنید.

با رعایت این اقدامات، می‌توانید از خرابی آبکش دیگ ماشین لباسشویی جلوگیری کنید و عمر مفید آن را افزایش دهید.

ظرفیت استاندارد را رعایت نکردید

شاید دلیل پاره شدن لباس در لباسشویی، پر کردن دیگ ماشین لباسشویی بیش از اندازه استاندار مشخص شده بروی بدنه دستگاه باشد. اضافه بار ماشین لباسشویی علاوه بر جلوگیری از تمیز شدن و زمینه سازی گره خوردن لباس ها به هم، به دلیل فشار و اصطکاک تار و پود پارچه ها بر روی یکدیگر، گیر کردن زیپ ها و دکمه های لباس هایی که به صورت فشرده در ماشین لباسشویی قرار دارند، باعث پارگی لباس ها در ماشین لباسشویی می شود. بنابراین توصیه می شود حتی الامکان دیگ لباسشویی را به اندازه ای پر کنید که حداقل به اندازه قرار گرفتن یک دست انسان، سر آن خالی باشد.

همچنین، در هنگام قرار دادن لباس ها در ماشین لباسشویی، باید دقت کنید که زیپ ها و دکمه های لباس ها بسته باشند تا از گیر کردن و پارگی جلوگیری شود. همچنین، توصیه می شود قبل از قرار دادن لباس ها در ماشین لباسشویی، آن ها را به دقت بررسی کنید و از وجود هر گونه اشیای سخت و تیز در جیب ها یا برجستگی های لباس ها مطمئن شوید، زیرا این اشیا می توانند باعث پارگی لباس ها شوند.

به علاوه، در صورتی که لباس هایی دارید که آن ها نیاز به شستشوی دستی دارند، حتماً آن ها را به صورت جداگانه و به روش مربوطه شستشو دهید. این لباس ها معمولاً حساس تر هستند و نیاز به دستکاری دقیق تر دارند تا از پارگی یا خراشیدگی جلوگیری شود.

در نهایت، بعد از پایان برنامه شستشوی ماشین لباسشویی، بهتر است لباس ها را هر چه زودتر از داخل ماشین خارج کنید تا از چروک شدن زیاد لباس ها جلوگیری شود. همچنین، بهتر است لباس ها را به طور مستقیم و به صورت درست آویزان کنید تا بهتر بتوانند خشک شوند و از تغییر شکل و شکستگی جلوگیری کنید.

با رعایت این موارد، می توانید لباس های خود را به صورت مطمئن تر و بدون پارگی در ماشین لباسشویی شستشو دهید.

برنامه شستشو نامناسب انتخاب کرده اید

انتخاب برنامه شستشو نامناسب برای شستشوی لباسها می تواند علت پاره شدن لباس در لباسشویی باشد. در تمامی لباسشویی ها اعم از قدیمی یا جدید، برنامه های شستشو با توجه به نوع پارچه ها بروی دستگاه تعریف می شود. به عنوان مثال، برنامه شستشوی لباس های کتان و لباس های نخی از نظر سرعت شستشو، دمای آب مصرفی برای شستشو و مدت زمان شستشو و خشک کن به گونه ای متفاوت طراحی شده است تا لباس ها در داخل دستگاه پاره و نخ کش نشوند. اگر لباس‌ها را جدا کنید و هر کدام را طبق برنامه‌ای که برای پارچه آن مشخص شده است بشویید، مطمئناً لباس‌هایتان هم بهتر شسته می شوند و هم احتمال پارگی یا نخ کش شدندشان کاهش می یابد.

از طرفی، برخی از لباس‌ها نیاز به برنامه‌های خاص تری دارند. به عنوان مثال، لباس‌های ورزشی که پر از عرق و لکه‌های سخت قابل شستشو هستند، نیاز به برنامه شستشو با حالت قوی و دمای بالا دارند. همچنین، لباس‌های نخی و حساسی مانند لباس‌های زیرانداز و لباس‌های زنانه با طرح‌های قابل شستشو، نیاز به برنامه‌های خنک و حساس دارند تا از آسیب دیدن نخ و کشیده شدن طرح‌ها جلوگیری کنند.

برای اینکه لباس‌هایتان بهترین نتیجه را در شستشوی دستگاه به دست آورند، می‌توانید از برنامه‌های خودکار استفاده کنید. این برنامه‌ها با استفاده از حسگرهای مختلف در دستگاه، نوع پارچه و نیازهای شستشوی لباس را تشخیص می‌دهند و برنامه‌ی مناسب را برای شستشو انتخاب می‌کنند. به این ترتیب، شما نیازی به تنظیم دستی پارامترهای مختلف ندارید و می‌توانید به راحتی و با اطمینان لباس‌هایتان را شستشو دهید.

همچنین، برای حفظ کیفیت و طول عمر لباس‌ها، می‌توانید از مواد شوینده مناسب استفاده کنید. مواد شوینده‌های با کیفیت و مناسب برای نوع پارچه و آلودگی لباس‌ها، به شما کمک می‌کنند تا لباس‌هایتان بهترین نتیجه را در شستشو بدهند و در عین حال آن‌ها را آسیب نرسانند.

در نهایت، پس از شستشوی لباس‌ها در دستگاه، می‌توانید از خشک کن استفاده کنید تا لباس‌ها را به سرعت خشک کنید. البته، در صورتی که لباس‌هایی دارید که نباید در خشک کن قرار گیرند، بهتر است از روش‌های طبیعی مانند آویزان کردن آن‌ها به دیگری کمک کنید تا خشک شوند.

در کل، با رعایت برنامه‌های شستشو، استفاده از مواد شوینده مناسب و احتیاط در خشک کردن لباس‌ها، می‌توانید لباس‌هایتان را بهترین نتیجه شستشو دهید و آن‌ها را برای مدت طولانی استفاده کنید.

خشک کن درست کار نمی کند

از دیگر دلایل پاره شدن لباس در لباسشویی که می توان به آن اشاره داشت کارکرد نا صحیح خشک کن است. آخرین مرحله شستشو با ماشین، خشک کردن است. خشک کن با سرعت بالا کار می کند. اگر دستگاه متعادل نباشد، لباس‌هایی که وارد محفظه ماشین لباسشویی می‌شوند، گیر می‌کنند و پاره می شوند. بنابراین می توان نتیجه گرفت خرابی دستگاه خشک کن و یا عدم تنظیم دقیق آن برای لباس های نازک و ظریف باعث سوراخ شدن آنها می شود.

بنابراین، برای ارائه بهترین نتیجه، لازم است که دستگاه خشک کن به درستی تنظیم شود و همچنین لباس ها قبل از ورود به ماشین لباسشویی به دقت بررسی شوند تا از وجود جسم های خارجی یا سیم های برقی درون لباس ها جلوگیری شود. همچنین، در صورت امکان، بهتر است لباس های نازک و ظریف را به صورت دستی خشک کنید تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری شود.

علاوه بر این، برخی از دستگاه های خشک کن ها دارای تکنولوژی های جدیدی هستند که بهبود قابل توجهی در عملکرد آنها داشته اند. برای مثال، دستگاه های خشک کن هایی که با استفاده از تکنولوژی بخار کار می کنند، قادر به حذف چروک ها از لباس ها هستند و باعث می شوند که لباس ها بدون نیاز به اتو براق و جدید به نظر برسند.

در نهایت، برای حفظ لباس های خود و افزایش عمر آنها، لازم است که دستگاه خشک کن را به صورت منظم تمیز کنید و آن را از آلودگی و رسوبات پاک کنید. همچنین، لباس ها را همواره به دستورالعمل های شستشوی موجود بر روی برچسب آنها شستشو دهید تا از خرابی های احتمالی جلوگیری شود.

لبه های داخل لباسشویی تیز است

آخرین مورد از علل پاره شدن لباس در لباسشویی که نیاز به چک و بررسی آن وجود دارد لبه های تیز دستگاه است. دیگ داخل لباسشویی از طریق حامل های فلزی و پلاستیکی که در اطراف دیگ قرار دارند، می چرخد. در برخی موارد این حامل ها با شکستن یا لیز خوردن از جای خود، نقاط تیزی را در داخل دیگ ایجاد می کنند که در حین چرخش باعث نخ کش و یا پاره شدن لباس های داخل دیگ می شود.

برای جلوگیری از ایجاد نقاط تیز در داخل دیگ، باید حامل ها را به طور منظم و قوی در جای خود نگه داشت. همچنین، قبل از قرار دادن لباس ها در دیگ، باید از وجود هر گونه قطعه خرده ای در داخل دیگ اطمینان حاصل شود و آن را برداشت کرد. همچنین، نباید لباس هایی که دارای قسمت های نیمه پاره یا سوراخ هستند را در دیگ قرار داد. در نهایت، برای جلوگیری از نخ کشی و پاره شدن لباس ها، باید دوره های شستشو را به درستی تنظیم کرد و از برنامه های شستشویی مناسب برای هر نوع لباس استفاده کرد.

برطرف کردن علت پاره شدن لباس در لباسشویی :

اگر محتوای منتشر شده در این مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که امکان دارد موارد دیگری غیر از آنچه در بالا ذکر شده است دلیل پاره شدن لباس در لباسشویی من باشد؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت هم بله و هم خیر، زیرا ما در دنیا سرویس مرکز تعمیر ماشین لباسشویی در تهران حداکثر تلاش مجموعه خود را به کار گرفتیم تا مهم ترین علل و دلایل پاره شدن لباس در لباسشویی را از طریق این مقاله با شما در میان بگذاریم اما با این وجود ممکن است مشکل دستگاه شما از بخش های دیگری باشد که احتمال آن کمتر از یک درصد به نظر می رسد. شما می توانید از طریق تماس تلفنی با شماره 2900 8886 021 درخواست اعزام سرویسکار ماشین لباسشویی جهت ایرادیابی و سرویس دستگاه را نمایید و یا از مشاوره تلفنی کارشناسان فنی ما بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *