آرشیو محبوب ترین مقالات, عیب یابی فنی ماشین لباسشویی

علت نیم سوز شدن موتور لباسشویی و ضعیف شدن آن

علت نیم سوز شدن موتور لباسشویی

دلیل یا علت نیم سوز شدن موتور لباسشویی را نمی دانید. ما در این مقاله کلیه علل و دلایل نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی به همراه راه های بررسی و رفع این مشکل را با شما در میان خواهیم گذاشت. مرور این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا دانش لازم جهت عیب یابی و سرویس موتور ماشین لباسشویی را به دست آورید و حتی در صورتی که خودتا شخصا تمایلی به برطرف کردن این مشکل نداشته باشید می توانید دانش لازم برای نظارت بر عملکرد تعمیرکار را به دست آورید.

8 علت نیم سوز شدن موتور لباسشویی در یک نگاه :

نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی می تواند ناشی از اضافه بار الکتریکی، مقاومت پایین سیم ‌پیچ ‌ها، گرم شدن بیش از حد، آلوده‌شدن موتور به گرد و خاک، کثیفی و مواد شیمیایی، لرزش زیاد، تنظیم نبودن تسمه‌ ها، حجم لباس کم یا زیاد و ساییده شدن دنده باشد.

اضافه بار الکتریکی وجود دارد

اولین دلیل نیم سوز شدن موتور لباسشویی که به آن خواهیم پرداخت اضافه بار الکتریکی است. اضافه بار الکتریکی در ماشین لباسشویی به این معنی است که جریان اضافی در سیم پیچ موتور بیش از مقدار استاندارد وجود دارد. در حقیقت علاوه بر شدت جریانی که موتور برای راه اندازی به آن نیاز دارد، شت جریانی متفاوت به موتور لباسشویی وارد شده است. این مشکل ممکن است به دلیل افت ولتاژ در ماشین لباسشویی رخ دهد و در نتیجه موتور بیش از حد معمول بچرخد. همچنین افزایش ولتاژ برق و نوسانات الکتریکی می تواند این مشکل را برای موتور ماشین لباسشویی ایجاد کند.

افزایش بار الکتریکی در ماشین لباسشویی می‌تواند به مشکلاتی در عملکرد آن منجر شود. به عنوان مثال، اگر جریان بیش از حد در سیم پیچ موتور راه اندازی شود، ممکن است موتور دچار خرابی شود یا درست کار نکند. همچنین، افزایش ولتاژ برق و نوسانات الکتریکی می‌تواند باعث آسیب به قطعات الکترونیکی ماشین لباسشویی شود و باعث خرابی آن شود. بنابراین، برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است از ولتاژ و جریان استاندارد استفاده شود و نوسانات الکتریکی کنترل شود. در ضمن، مراقبت و نگهداری منظم از ماشین لباسشویی و استفاده صحیح از آن نیز می‌تواند به حفظ عملکرد صحیح آن کمک کند.

مقاومت سیم ‌پیچ ‌ها پایین است

مقاومت پایین سیم پیچ ها را می توان یکی دیگر از علل نیم سوز شدن موتور لباسشویی به شمار آورد. مقاومت کم می تواند ناشی از مواردی مانند آسیب فیزیکی، پوسیدگی بخشی از موتور یا گرم شدن بیش از حد موتور و محفظه لباسشویی باشد که باعث آسیب شدید به عایق سیم پیچ موتور می شود. اگر این مشکل را برطرف نکنید، سیم پیچ داخل موتور و کنداکتور‌‌ها آسیب جدی می بینند و در نهایت ممکن است موتور اتصالی کند، نیمه سوخته شود یا کاملاً بسوزد.

برای رفع مشکل نیم سوز شدن موتور لباسشویی به دلیل مقاومت پایین سیم پیچ ها، ابتدا باید علت این مشکل را تشخیص داد. اگر آسیب فیزیکی به سیم پیچ ها وجود دارد، باید آن را تعمیر یا تعویض کرد. همچنین، اگر بخشی از موتور پوسیده است، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

اگر دلیل مقاومت پایین سیم پیچ ها گرم شدن بیش از حد موتور و محفظه لباسشویی است، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

1. بررسی و تمیز کردن فیلترها: فیلترهای هوا و آب را بررسی کنید و اگر آنها کثیف هستند، آنها را تمیز کنید یا تعویض کنید. فیلترهای کثیف ممکن است باعث ایجاد گرمای بیش از حد در موتور شوند.

2. بررسی و تمیز کردن بخش خنک کننده: بخش خنک کننده موتور را بررسی کنید و از وجود هر گونه گرد و غبار و لکه های روغنی روی آن اطمینان حاصل کنید. اگر لازم است، آن را تمیز کنید.

3. اطمینان حاصل کنید که موتور به درستی واژگون می شود: اگر موتور نمی تواند به درستی واژگون شود و موقعیت صحیح خود را حفظ نمی کند، ممکن است باعث ایجاد فشار بیش از حد بر روی سیم پیچ ها شود. در این صورت، باید موتور را تعمیر یا تعویض کنید.

4. استفاده از محصولات حفاظتی: اگر مشکل مقاومت پایین سیم پیچ ها به دلیل گرم شدن بیش از حد موتور است، می توانید از محصولات حفاظتی مانند آب سرد کن استفاده کنید. این محصولات به موتور کمک می کنند تا در دمای مناسب خود نگه داشته شود.

با انجام این اقدامات، می توانید مشکل نیم سوز شدن موتور لباسشویی به دلیل مقاومت پایین سیم پیچ ها را برطرف کنید و از عملکرد بهتر و طولانی تر موتور لباسشویی خود لذت ببرید.

بیش از حد گرم شده است

گرم شدن بیش از حد قطعات نیز می تواند علت نیم سوز شدن موتور لباسشویی باشد. به ازای هر 10 درجه سانتی گراد که دمای موتور بالا می رود، عمر ماشین لباسشویی پنجاه درصد کاهش می یابد. اگر دستگاه در حین کار خاموش شود، ممکن است به دلیل دمای بالا باشد. البته باید بدانید که اگر این مشکل بیش از دو یا سه بار پیش آمد باید به این مشکل مشکوک شوید وگرنه زیاد نگران این مشکل نباشید. برای جلوگیری از نیم سوزی موتور به دمای محیط و ماشین توجه کنید. راه هایی که می توانید از این مشکل جلوگیری کنید عبارتند از: کار نکردن ماشین لباسشویی به طور مداوم و برای مدت طولانی، استفاده از محافظ جریان برق

نصب یک فن خنک کننده بر روی موتور، قرار دادن ماشین لباسشویی در محل خنک و خشک، عدم استفاده از ماشین در دماهای بسیار گرم، تمیز کردن فیلترها و دریچه ها به طور منظم، عدم بارگذاری اضافی ماشین با لباس، استفاده از برنامه های مناسب دمای آب و زمان شستشو، عدم استفاده از مواد شوینده قوی و مضر برای ماشین لباسشویی، عدم استفاده از ماشین در صورت وجود خرابی یا نقص فنی. این توصیه ها می توانند کارکرد ماشین لباسشویی را بهبود بخشند و عمر آن را افزایش دهند.

به گرد و خاک، کثیفی و مواد شیمیایی آلوده شده است

از جمله دلایل نیم سوز شدن موتور لباسشویی که در این قسمت به آن خواهیم پرداخت، آلوده شدن موتور به گرد و خاک یا مواد شیمیایی می باشد. اگر گرد و غبار پشت دستگاه جمع شود و وارد موتور ماشین لباسشویی شود. این امر می تواند به مرور زمان و به تدریج عملکرد موتور را مختل کند. بنابراین توصیه می شود به نظافت پشت دستگاه هر چند مدت یکبار توجه داشته باشید تا از وقوع این ایراد پیشگیری نمایید. همچنین به هنگام نظافت تلاش داشته باشید تا از نفوذ مواد شیمیایی به داخل موتور جلوگیری نمایید.

برای نظافت پشت دستگاه، ابتدا باید دستگاه را از برق جدا کنید. سپس با استفاده از یک مکنده یا مکنده خشک، گرد و غبار و سایر ذرات را از پشت دستگاه جمع کنید. اگر زمین پشت دستگاه قابل دسترسی است، می توانید از یک مکنده مکشی یا مکنده جاروبرقی استفاده کنید تا گرد و غبار را جمع آوری کنید.

بعد از جمع آوری گرد و غبار، می توانید از یک پارچه یا اسفنج مرطوب با محلول شوینده خنثی استفاده کنید تا سطح پشت دستگاه را تمیز کنید. اما توجه داشته باشید که هیچ گاه از آب یا محلول شوینده مستقیماً بر روی پشت دستگاه ریخته نشود. به جای آن، محلول شوینده را روی پارچه یا اسفنج مرطوب بریزید و سپس سطح را تمیز کنید.

همچنین می توانید از فوم شستشو استفاده کنید. فوم شستشو می تواند به شما کمک کند تا ذرات چربی و روغن را از سطح پشت دستگاه بردارید. برخی از فوم های شستشوی خاص مخصوص دستگاه های الکترونیکی مانند موتور ماشین لباسشویی نیز وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.

در نهایت، بعد از تمیز کردن پشت دستگاه، حتماً به آن برسی کنید و مطمئن شوید که هیچ قطعه ای درست نشده است و همه قطعات به درستی قرار داده شده اند. سپس دستگاه را به برق وصل کنید و از عملکرد آن اطمینان حاصل کنید.

با رعایت این راهنماها، می توانید از وقوع ایرادات ناشی از ورود گرد و غبار و مواد شیمیایی به موتور ماشین لباسشویی جلوگیری کنید و عمر مفید دستگاه را افزایش دهید.

دستگاه دچار لرزش شده است

لرزش غیرعادی دستگاه به هنگام خشک کردن نیز می تواند دلیل نیم سوز شدن موتور لباسشویی باشد. در صورت تراز نبودن محل قرار گیری ماشین لباسشویی، دستگاه به هنگام حالت خشک کردن با لرزش ها و تکان های شدید همراه خواهد شد که این مورد سبب نیم سوز شدن یا سوختن موتور لباسشویی خواهد شد.

از طرفی، در صورتی که ماشین لباسشویی در محل قرارگیری خود تراز نباشد، عملکرد آن نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این حالت، ممکن است ماشین لباسشویی در هنگام شستشو و خشک کردن لباس ها، به طرز نامناسبی لرزش کند و تکان های شدیدی تولید کند. این لرزش ها و تکان ها می‌توانند باعث نیم سوز شدن یا حتی سوختن موتور ماشین لباسشویی شوند.

برای جلوگیری از این مشکلات، باید ابتدا مطمئن شوید که محل قرارگیری ماشین لباسشویی شما صاف و تراز است. در صورتی که متوجه تراز نبودن ماشین لباسشویی شده اید، می‌توانید از تسمه‌های ترازی استفاده کنید تا آن را تراز کنید. همچنین، در صورت تراز نبودن طولی ماشین لباسشویی، می‌توانید از لوازم تعمیراتی مخصوصی استفاده کنید تا آن را تراز کنید.

از طرف دیگر، برای جلوگیری از خرابی موتور ماشین لباسشویی، باید مطمئن شوید که ماشین لباسشویی شما به درستی نصب شده است. اگر ماشین لباسشویی شما به درستی نصب نشده باشد، ممکن است قطعات داخلی ماشین لباسشویی باعث ایجاد فشار و نیم سوز شدن موتور شوند. بنابراین، قبل از استفاده از ماشین لباسشویی باید مطمئن شوید که تمام قطعات آن به درستی نصب شده اند و هیچ قطعه‌ای درون آن به طور ناقص یا نادرست قرار نگرفته است.

در نهایت، برای حفظ عمر مفید ماشین لباسشویی و جلوگیری از خرابی های غیرقابل تعمیر، بهتر است همیشه از ماشین لباسشویی به درستی مراقبت کنید. این شامل تمیز کردن و تعویض به موقع قطعات آن، مراقبت از برقراری ارتباط سالم با برق و عدم استفاده از ماشین لباسشویی در صورتی که مشکلات و عیوبی در آن وجود دارد، می‌شود.

تسمه‌ ها تنظیم نیست

از علل نیم سوز شدن موتور لباسشویی در اینجا به تنظیم نبودن تسمه ها می رسیم. نقش تسمه در اکثر ماشین لباسشویی ها انتقال انرژی دورانی است. عیب ماشین لباسشویی های تسمه ای این است که پس از مدتی استفاده، تسمه ها فرسوده یا شل می شوند که در این صورت باید آنها را تعویض کنید. بهم ریختگی تنظیمات ماشین لباسشویی و آسیب تسمه ممکن است به دلیل بار زیاد یا کم بودن بار در ماشین رخ دهد.

برای تعویض تسمه ماشین لباسشویی، ابتدا باید ماشین را قطع کنید و سپس دستگاه را به طور کامل جمع آوری کنید. سپس تسمه قدیمی را از پولی بکسل جدا کرده و تسمه جدید را به جای آن قرار دهید. برای نصب تسمه جدید، آن را به طور محکم در محل قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که به درستی جایگزین شده است. سپس دستگاه را دوباره تمام کنید و آن را برای تست روشن کنید.

بهتر است قبل از تعویض تسمه، مشکلات دیگری که ممکن است بر روی ماشین لباسشویی شما وجود داشته باشد را بررسی کنید. ممکن است که عیب در سیستم تنظیمات ماشین لباسشویی باشد یا تسمه بر اثر بار زیاد بهم ریخته باشد. در صورتی که مشکلی در تنظیمات یا در سیستم عملکرد ماشین لباسشویی وجود دارد، بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا مشکل را برطرف کند.

علاوه بر این، برای جلوگیری از فرسایش زودرس تسمه ماشین لباسشویی، می توانید از آن استفاده در حالت های بیشتری پیشگیری کنید. به عنوان مثال، از حالت های حساس به لباس ها استفاده کنید تا بار را کاهش دهید یا لباس های سنگین را به صورت جداگانه شستشو کنید. همچنین، می توانید تسمه را با استفاده از یک محلول تمیز کنید تا از روغن یا ذرات خارجی پاک شود.

در نهایت، بهتر است تسمه ماشین لباسشویی را به صورت دوره ای بررسی کنید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید. با توجه به سطح استفاده و شرایط محیطی، تسمه ها ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند.

حجم لباس ها کم یا زیاد است

پر کردن بیش از اندازه لباسشویی با لباس و یا حتی روشن کردن لباسشویی با تعداد لباس بسیار کم نیز می تواند علت نیم سوز شدن موتور لباسشویی باشد. ظرفیت هر ماشین لباسشویی بروی آن نشان داده شده است. اگر مقدار لباسی که برای شستشو داخل دستگاه می ریزید بیشتر یا حتی کمتر از میزان مشخص شده باشد باعث می شود موتور نیم سوز شود. اضافه کردن مقدار زیادی لباس برای شستن و یا حتی تعداد کمی لباس، فشار بیشتری به موتور وارد می کند. این می تواند به تسمه ها آسیب برساند یا تنظیمات آنها را خراب کند.

همچنین، استفاده از ماشین لباسشویی در دوره های زمانی خیلی کوتاه نیز می تواند به مشکلاتی برای موتور وارد کند. در صورتی که برای شستن لباس ها از زمان کمتری استفاده کنید، موتور به شدت بار می شود و به سرعت خراب می شود.

همچنین، مواد شیمیایی ناسالم و غیر قابل تحمل می توانند به موتور آسیب برسانند. برخی از مواد شیمیایی موجود در محصولات شستشو، می توانند باعث خرابی موتور شوند و در بلند مدت به کاهش عمر مفید ماشین لباسشویی منجر شوند.

بنابراین، برای حفظ موتور ماشین لباسشویی و افزایش عمر مفید آن، باید دستورالعمل های تولید کننده را رعایت کرده و مقدار مناسبی لباس را برای شستشو داخل دستگاه قرار دهید. همچنین، از مواد شیمیایی قابل اعتماد و سالم برای شستشو استفاده کنید.

دنده ها ساییده شده اند

در صورت سایش دنده های متصل به موتور، انرژی لازم برای چرخش درام فراهم نمی شود و دیگ نمی چرخد. این مورد با توجه به فشار مضاعفی که به موتور وارد می نماید موجب نیم سوز شدن موتور لباسشویی می شود.

برای جلوگیری از سایش دنده های موتور و نیم سوز شدن موتور لباسشویی، لازم است دنده ها به طور منظم چک شوند و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض شوند. همچنین، استفاده از مواد روان کننده به منظور کاهش اصطکاک در دنده ها و جلوگیری از سایش آنها می تواند مفید باشد. علاوه بر این، حفظ درجه حرارت مناسب در موتور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که موتور لباسشویی بیش از حد گرم شود، ممکن است باعث آسیب به دنده ها و سایش آنها شود. بنابراین، نیاز است برای خنک کردن موتور، مداوماً هوای تازه و پاک را به موتور هدایت کنیم و از محلول های خنک کننده مناسب استفاده کنیم. همچنین، نگهداری و سرویس دوره ای موتور لباسشویی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوان از سایش دنده ها جلوگیری کرد و عمر مفید موتور را افزایش داد. با رعایت این نکات، می توان به یک عملکرد بهتر و طول عمر بیشتر موتور لباسشویی دست یافت.

رفع علت نیم سوز شدن موتور لباسشویی :

گروه کارشناسان دنیا سرویس ( مرکز تعمیر ماشین لباسشویی در تهران ) حداکثر تلاش خود را به کار گرفته اند تا کلیه دلایل و علل نیم سوز شدن موتور لباسشویی در این مقاله با شما به اشتراک بگذارند. با این وجود ما مدعی کامل بودن این محتوا نیستیم و امکان دارد در این مقاله به مشکل دستگاه شما اشاره ای نشده باشد و دلیل نیم سوز شدن موتور لباسشویی شما مورد دیگری باشد. لذا شما می توانید از طریق تماس تلفنی با شماره 2900 8886 021 از مشاوره تلفنی رایگان با سرویسکاران ما بهرمند شوید و همچنین اقدام به ثبت سفارش جهت اعزام تعمیرکار به محل خود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *