آرشیو محبوب ترین مقالات, عیب یابی فنی ماشین لباسشویی

علت کار نکردن دور تند لباسشویی و دور نگرفتن دیگ

علت کار نکردن دور تند لباسشویی

دلیل یا علت کار نکردن دور تند لباسشویی چیست؟ دلایل و علل کار نکردن دور تند لباسشویی صرف نظر از نوع لباسشویی با وجود متفاوت بودن ارورهای نمایش داده شده بروی نمایشگر که وابسته به برند مختلف است تقریبا با هم یکسان است. ما در این مقاله از سایت می توانیم با جرات این نوید را به شما همراهان گرامی بدهیم که یکی از کامل ترین مقاله های مرتبط با کار نکردن دور تند لباسشویی و راه های برطرف کردن آنها را برای شما آماده کرده ایم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا بتوانید علت این ایراد ماشین لباسشویی را تشخیص داده و آن را رفع نمایید.

7 علت کار نکردن دور تند لباسشویی در یک نگاه :

کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی می تواند ناشی از وجود نوسانات برق در ساختمان، عدم توجه به حداکثر ظرفیت دستگاه، عدم تنظیم درست برنامه خشک‌ کن، انسداد و گرفتگی در شلنگ تخلیه آب، انسداد و گرفتگی پمپ تخلیه، خرابی موتور و ایراد در برد الکترونیکی باشد.

نوسانات برق در ساختمان وجود دارد

به نظر می رسد وجود نوسانات برق در ساختمان ،زنگ زدگی یا آسیب دیدن پریز برق اولین دلیل کار نکردن دور تند لباسشویی باشد. هنگامی که در برق ورودی به دستگاه نوسان وجود داشته باشد به دلیل این که دور تند لباسشویی نیاز به جریان بیشتری برای انجام فرآیند نیاز دارد، این عمل با اختلال مواجه خواهد شد. برای رفع این مشکل در صورتی که مشکل مستقیما با دوشاخه و سیم برق لباسشویی ارتباطی ندارد بهتر است از یک محافظ جریان برق مخصوص ماشین لباسشویی استفاده نمایید.

این محافظ جریان برق قادر است به طور خودکار جریان برق را کنترل کند و در صورت وجود نوسانات بیش از حد، جریان را قطع کند. این کار باعث حفظ سلامت و عمر مفید دستگاه می شود و از خرابی های ناشی از نوسانات برق جلوگیری می کند.

به علاوه، استفاده از محافظ جریان برق می تواند در کاهش مصرف انرژی نیز موثر باشد. با کنترل جریان برق و جلوگیری از نوسانات بیش از حد، انرژی برق مصرفی کاهش می یابد و در نتیجه هزینه های برق شما نیز کاهش می یابد.

بنابراین، استفاده از محافظ جریان برق برای ماشین لباسشویی شما توصیه می شود. این کار به حفظ سلامت دستگاه و صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می کند.

به حداکثر ظرفیت دستگاه توجه نداشته اید

مورد دیگر که می تواند علت کار نکردن دور تند لباسشویی باشد عدم توجه به حداکثر ظرفیت دستگاه است. اگر دیگ دستگاه را بیشتر از اندازه مشخص شده برای دستگاه پر نمایید، سنگین شدن دیگ مانع از حرکت صحیح و چرخش دیگ به هنگامی که شما دور تند دستگاه را انتخاب کرده اید خواهد شد. توصیه می شود برای رفع این مشکل همیشه مقداری البسه درون دیگ بریزد که حداقل به اندازه یک کف دست فاصله میان آخرین لباس با سقف دیگ وجود داشته باشد.

همچنین، برخی از دیگ ها ممکن است به دلیل استفاده طولانی مدت و یا عدم تعویض قطعات آسیب دیده، نشتی آب داشته باشند. در صورتی که نشتی در دیگ شما وجود دارد، بهتر است ابتدا منبع آب را قطع کنید و سپس مشکل را بررسی کنید. اگر نیاز به تعمیر دیگ دارید، بهتر است به کارشناس مربوطه مراجعه کنید تا مشکل را برطرف کند.

در نهایت، مراقبت و نگهداری منظم از دیگ نه تنها می تواند عمر آن را افزایش دهد، بلکه از خرابی های غیرمنتظره نیز جلوگیری می کند. در هنگام استفاده از دیگ، به دمای مناسب آب و زمان پخت غذا توجه کنید. همچنین، پس از پخت غذا، دیگ را با آب گرم و محلول شوینده شستشو دهید و خشک کنید. این کار به از بین بردن آلودگی ها و جلوگیری از تشکیل رسوبات کمک می کند. همچنین، به دور از نور مستقیم خورشید و محل های مرطوب نگهداری کنید تا از آسیب دیدگی و زنگ زدگی دیگ جلوگیری کنید.

همچنین، اگر دیگی را برای مدت طولانی استفاده نمی کنید، بهتر است آن را خالی کنید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. در صورتی که دیگ از جنس فولاد ضد زنگ است، باید به خوبی خشک شود تا از تشکیل زنگ و آسیب دیدگی جلوگیری شود.

در کل، برای حفظ و نگهداری دیگ بهتر است دستورالعمل های تولید کننده را رعایت کنید و نگهداری منظم و مناسب انجام دهید. این کار به شما کمک می کند تا از دیگ خود برای مدت طولانی استفاده کنید و از عملکرد بهتر آن لذت ببرید.

برنامه خشک‌ کن درست تنظیم نشده است

مشکلات مرتبط با عدم تنظیم درست برنامه خشک ‌کن نیز می تواند از دلایل کار نکردن دور تند لباسشویی باشد. ماشین لباسشویی ها از برنامه های مختلفی برای شستشوی پارچه های مختلف بهره می برند که معمولا اغلب افراد نسبت به انتخاب این برنامه متناسب با نوع پارچه هایی که درون لباسشویی می ریزند، غفلت می ورزند. لذا انتخاب برنامه ای که مدت زمان خشک کردن کمتری را شامل می شود شاید موجب این شود که شما فکر کنید دور تند ماشین لباسشویی به درستی صورت نمی پذیرد. با انتخاب برنامه مناسب با توجه به نوع پارچه ها این مشکل مرتفع خواهد گردید.

در ادامه، توضیح خواهیم داد که هر برنامه از ماشین لباسشویی چه نوع پارچه هایی را مناسب برای شستشو می‌داند:

1. برنامه پارچه های حساس: این برنامه برای پارچه های حساس مانند ابریشم، پشم و نخ استفاده می‌شود. در این برنامه، ماشین لباسشویی با حالت خیلی آرام و با استفاده از دمای پایین، پارچه ها را شستشو می‌دهد. این برنامه معمولاً مدت زمان طولانی تری طول می‌کشد و نیازمند کمی صبر بیشتر است.

2. برنامه پارچه های عادی: این برنامه برای پارچه های معمولی مانند پنبه و کتان مناسب است. در این برنامه، ماشین لباسشویی با حالت متوسط و با دمای معمولی، پارچه ها را شستشو می‌دهد. مدت زمان شستشو در این برنامه معمولاً کوتاه‌تر است.

3. برنامه پارچه های سفید: این برنامه برای پارچه های سفید مناسب است. در این برنامه، ماشین لباسشویی با استفاده از محلول شوینده قوی‌تری، پارچه ها را شستشو می‌دهد تا کثیفی و لکه های سفید را بهتر از برنامه های دیگر از بین ببرد.

4. برنامه پارچه های بافتی: این برنامه برای پارچه های بافتی مانند پتو و لباس های زمستانی مناسب است. در این برنامه، ماشین لباسشویی با حالت آرام و با دمای کم، پارچه ها را شستشو می‌دهد تا بافت آنها حفظ شود.

5. برنامه پارچه های ضدآب: این برنامه برای پارچه های ضدآب مانند کاپشن و کت‌های بارانی مناسب است. در این برنامه، ماشین لباسشویی با استفاده از محلول شوینده و آب گرم، پارچه ها را شستشو می‌دهد تا ضدآبی بودن آنها حفظ شود.

با انتخاب برنامه مناسب برای پارچه های خود، می‌توانید عمر استفاده از لباس ها را افزایش دهید و همچنین مصرف آب و برق را کاهش دهید. بنابراین، توصیه می‌شود قبل از شروع شستشو، برچسب مربوط به نوع پارچه را بررسی کنید و برنامه مناسب را انتخاب کنید.

شلنگ تخلیه آب مسدود شده است

مسدود شدن شلنگ تخلیه آب دستگاه نیز می تواند یکی از علل کار نکردن دور تند لباسشویی به شمار بیاید. در صورتی که شیلنگ تخلیه آب ماشین لباسشویی دچار خمیدگی، گرفتگی و یا مسدودی شده باشد. تخلیه آب لباسشویی با مشکل مواجه شده و با توجه به این که دور تند لباسشویی جهت خشک کردن لباس ها پس از تخلیه آب صورت می پذیرد این فرآیند نیز متعاقبا دچار مشکل خواهد شد. با باز کردن شیلنگ از لباسشویی و رفع انسداد آن این ایراد برطرف خواهد شد.

در این صورت، ابتدا باید بررسی کنید که چه علتی باعث انسداد شیلنگ تخلیه آب شده است. ممکن است توده‌های گرد و خاک، مو، پارچه و یا دیگر مواد غریبه باعث مسدود شدن شیلنگ شده باشند. برای رفع این انسداد، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

1. باز کردن شیلنگ: در ابتدا، شیلنگ را از ماشین لباسشویی جدا کنید. سپس با دقت شیلنگ را باز کنید و بررسی کنید که آیا داخل آن انسدادی وجود دارد یا خیر. در صورت وجود انسداد، آن را با دستمال یا برسی نرم‌تر شستشو دهید تا مواد مسدود کننده را از شیلنگ بیرون بیاورید.

2. استفاده از آبکشی: در صورتی که شیلنگ دچار گرفتگی شده باشد و مواد مسدود کننده را به‌راحتی از آن بیرون نتوانید آورید، می‌توانید از آبکشی استفاده کنید. ابتدا شیلنگ را باز کنید و سپس آبکشی را در انتهای شیلنگ قرار دهید. سپس آب را به شدت جریان دهید تا مواد مسدود کننده از شیلنگ بیرون بیایند.

3. استفاده از مواد شیمیایی: در صورتی که با استفاده از روش‌های بالا نتوانید انسداد را از شیلنگ برطرف کنید، می‌توانید از مواد شیمیایی مخصوص شستشوی لوله‌ها استفاده کنید. این مواد می‌توانند توده‌های گرد و خاک را از شیلنگ حذف کرده و آن را به‌طور کامل تمیز کنند.

بعد از رفع انسداد شیلنگ، آن را به‌طور کامل بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ انسدادی باقی نمانده است. سپس شیلنگ را به ماشین لباسشویی برگردانید و مطمئن شوید که تخلیه آب به‌روش صحیح انجام می‌شود.

پمپ تخلیه انسداد پیدا کرده است

گرفتگی پمپ تخلیه دستگاه نیز می تواند دلیل کار نکردن دور تند لباسشویی باشد. با توجه به توضیحاتی که در بخش قبل خدمت شما عزیزان ارائه کردیم بد نیست به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که پمپ تخلیه نیز یکی از قطعاتی است که در تخلیه آب از ماشین لباسشویی نقش دارد و در صورت گرفتگی آن، آب از دستگاه خارج نخواهد شد و در نتیجه دور تند لباسشویی به جهت خشک کردن لباس ها نیز رخ نخواهد داد. شما می توانید با رفع انسداد پمپ تخلیه و خارج کردن موانعی که باعث گرفتگی این قطعه شده اند این مشکل را رفع نمایید.

برای رفع انسداد پمپ تخلیه، ابتدا باید برق ماشین لباسشویی را قطع کنید و سپس ماشین را از شبکه برق جدا کنید. سپس بازوی پمپ را باز کرده و موانع موجود در آن را بردارید. معمولاً موانع مانند پارچه‌های ریز، پارچه‌های بزرگ، سکه‌ها یا سایر اشیاء کوچک می‌توانند پمپ را مسدود کنند. پس از برداشتن موانع، بررسی کنید که پمپ به طور کامل تمیز شده است و هیچ موانع دیگری در آن باقی نمانده است. سپس بازوی پمپ را ببندید و ماشین را به شبکه برق متصل کنید. حالا می توانید دستگاه را روشن کنید و تست کنید که آیا آب به درستی از دستگاه خارج می شود یا خیر.

در صورتی که با رفع انسداد پمپ تخلیه مشکل شما حل نشد، ممکن است پمپ خراب شده باشد و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد. در این صورت، مناسب است با تعمیرکار یا خدمات پس از فروش ماشین لباسشویی تماس بگیرید تا مشکل را بررسی و رفع کنند.

همچنین، برای جلوگیری از انسداد پمپ تخلیه در آینده، می توانید مرتباً پمپ را بررسی کنید و موانع موجود در آن را بردارید. همچنین، بررسی کنید که لباس ها و اشیاءی که می خواهید درون ماشین لباسشویی قرار دهید، خالی از اشیاء کوچکی مانند سکه‌ها و پارچه‌های ریز باشند. این اقدامات می توانند به جلوگیری از انسداد پمپ و مسدود شدن آب کمک کنند.

در نهایت، توصیه می شود همواره دستورالعمل های تعمیر و نگهداری ماشین لباسشویی را به دقت مطالعه کنید و طبق آن عمل کنید تا از نگهداری و استفاده صحیح از دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.

موتور لباسشویی خراب شده است

ایراد یا آسیب در موتور دستگاه یک علت کار نکردن دور تند لباسشویی به حساب می آید. انرژِی لازم برای چرخیدن دیگ را ماشین لباسشویی از نیروی محرکه ای به نام موتور می گیرد. در صورت آسیب دیدن یا نیم سوز شدن موتور لباسشویی نباید انتظار انجام دور تند لباسشویی و خشک شدن لباس ها را داشت. بنابراین شما می توانید با رعایت نکات استفاده بهینه از ماشین لباسشویی نقش موثری در پیشگیری از وقوع این ایراد در دستگاه داشته باشید اما اگر بنا به هر دلیلی در این امور سهل انگاری انجام داده اید که منجر به بروز این مشکل در دستگاه شده جای هیچ گونه نگرانی نیست و شما می توانید با تعویض یا تعمیر موتور ماشین لباسشویی این مشکل را در دستگاه برطرف نمایید.

اما قبل از تعمیر یا تعویض موتور، می توانید اقداماتی انجام دهید تا احتمال ایجاد مشکل در موتور را کاهش دهید. در ادامه به برخی از این اقدامات اشاره خواهیم کرد:

1. تمیز کردن فیلتر: فیلتر ماشین لباسشویی باید به طور منظم تمیز شود. اگر فیلتر کثیف باشد، ممکن است باعث بارگیری اضافی بر روی موتور شود و باعث آسیب دیدن آن شود. بنابراین قبل از شروع هر دوره شستشو، اطمینان حاصل کنید که فیلتر تمیز است.

2. استفاده از مقادیر مناسب از مواد شوینده: استفاده از مقادیر زیادی از مواد شوینده می تواند باعث بارگذاری زیاد بر روی موتور شود و آن را آسیب دهد. بنابراین توصیه می شود همیشه مقدار مناسبی از مواد شوینده را استفاده کنید.

3. عدم بارگذاری زیاد: توجه داشته باشید که ماشین لباسشویی شما دارای ظرفیت مشخصی است و عدم رعایت این ظرفیت و بارگذاری زیاد می تواند باعث بارگیری زیاد بر روی موتور شود و آن را آسیب دهد. بنابراین حتماً به ظرفیت ماشین لباسشویی توجه کنید و آن را عبور ندهید.

4. عدم استفاده از برنامه های طولانی: استفاده از برنامه های طولانی و مداوم می تواند باعث بارگذاری زیاد بر روی موتور شود. بنابراین توصیه می شود برنامه های کوتاه تر را انتخاب کنید و مدت زمان شستشو را کاهش دهید.

5. عدم استفاده از دمای بالا: استفاده از دمای بالای آب می تواند باعث بارگذاری زیاد بر روی موتور شود و آن را آسیب دهد. بنابراین توصیه می شود دمای آب را در حد متوسط ​​تنظیم کنید.

با رعایت این نکات، می توانید از عمر موتور ماشین لباسشویی خود بیشترین استفاده را ببرید و از وقوع مشکلات جلوگیری کنید. در صورتی که مشکلی رخ داد، بهتر است به تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.

برد الکترونیکی ایراد پیدا کرده است

آخرین موردی که به عنوان علل کار نکردن دور تند لباسشویی به آن خواهیم پرداخت ایراد در برد الکترونیکی دستگاه است. دستور شروع خشک کردن و دور تند لباسشویی مطابق برنامه زمانبندی شده از طریق برد الکترونیکی به موتور ارسال می شود. در صورت بروز کوچکترین ایراد در این قطعه مسلما ارسال این دستور با اختلال مواجه خواهد شد. شما می توانید با تعمیر برد الکترونیکی دستگاه این مشکل را مرتفع نمایید. فقط لطفا به این نکته توجه داشته باشید که تعمیرات تخصصی برد الکترونیکی از عهده بیشتر از 90 درصد سرویسکاران ماشین لباسشویی بر نمی آید و بهتر است سرویس و رفع مشکل این قطعه را به جای تعمیرکاران متفرقه به مراکز تعمیر لوازم خانگی معتبر و شناخته شده بسپارید تا از بروز مشکلات احتمالی دزدیده شدن برد و یا خراب تر شدن آن به نحو مطلوبی پیشگیری نمایید.

در صورتی که برد الکترونیکی دستگاه شما خراب شده یا نیاز به تعمیر دارد، بهتر است این کار را به تعمیرکاران متخصص و مجرب بسپارید. آنها با داشتن تجربه و تخصص لازم، قادر به تشخیص و رفع ایرادات برد الکترونیکی هستند.

اگر برد الکترونیکی دستگاه شما خراب شده است، در اولین فرصت باید آن را تعمیر کنید. عدم تعمیر درست و به موقع برد الکترونیکی می تواند باعث خرابی بخش‌های دیگر دستگاه شود و در نهایت هزینه تعمیر را افزایش دهد.

اگر برد الکترونیکی دستگاه شما قابل تعمیر نبود یا هزینه تعمیر آن بیشتر از ارزش دستگاه بود، بهتر است یک برد الکترونیکی جدید خریداری کنید. در این صورت، بهتر است از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر و قابل اعتماد خرید کنید تا از کیفیت و قیمت مناسب برخوردار شوید.

همچنین، در صورتی که تمایل دارید برد الکترونیکی دستگاه را خودتان تعمیر کنید، باید دقت کنید و از راهنمایی‌ها و آموزش‌های مربوطه استفاده کنید. در ضمن، قبل از هرگونه تلاش برای تعمیر برد الکترونیکی، مطمئن شوید که دستگاه غیر فعال شده و تمامی قطعات الکترونیکی آن از برق جدا شده است.

در نهایت، برای جلوگیری از خرابی برد الکترونیکی دستگاه در آینده، بهتر است از آبکشی و خشک کردن لباس‌ها در دمای مناسب استفاده کنید و در صورت وجود هرگونه نشتی آب، آن را به سرعت رفع کنید. همچنین، دوره‌های تمیز کردن و نگهداری دستگاه را به طور منظم انجام دهید تا عمر مفید برد الکترونیکی را افزایش دهید.

برطرف کردن علت کار نکردن دور تند لباسشویی :

تمام تلاش ما از تهیه این مقاله در سایت مرکز تعمیر لباسشویی دنیا سرویس این بوده که شما با دلایل کار نکردن دور تند لباسشویی ها مختلف و راه های برطرف کردن آنها به خوبی آشنا شوید. همچنین شایان ذکر است کمتر پیش آمده تا در زمینه تعمیرات لباسشویی های مشتریان گرامی، مورد دیگری از دستگاه دیده شده باشد و یا دلیل کار نکردن دور تند لباسشویی موردی غیر از آنچه در این مقاله ذکر شده است، باشد. با این وجود چنانچه شما این مقاله را با دقت مطالعه نموده اید و فکر می کنید علت ایراد مورد نظر که هم اکنون از لباسشویی تان مشاهده می شود هیچ یک از موارد فوق نیست و یا علل کار نکردن دور تند لباسشویی موارد دیگری است می توانید جهت مشاوره رایگان با تعمیرکاران ما با شماره 2900 8886 021 پشتیبانی دنیا سرویس ( مرکز تعمیر لوازم خانگی در تهران ) تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *