آرشیو محبوب ترین مقالات, عیب یابی فنی یخچال فریزر

علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک

علت یخ زدن داخل یخچال

دلیل یا علت یخ زدن داخل یخچال می تواند متوجه ایراد در قطعات مختلف باشد. در این مقاله ما کلیه علل و دلایل یخ زدن داخل یخچال را با هدف آشنایی هر چه بیشتر شما کاربران گرامی با فرآیند ایرادیابی این مشکل در دستگاه بیان خواهیم کرد و راه های برطرف کردن هر کدام آنها را برای شما شرح خواهیم داد. شما با مطالعه دقیق این مقاله تقریبا نیازی به حضور تعمیرکار در منزلتان ندارید و خودتا شخصا می توانید اقدام به عیب یابی و تعمیر یخچال در منزل نمایید. با این وجود در صورتی که صلاحدید خودتان شخصا اقدام به سرویس یخچال نفرمایید باز هم مطالعه این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا دانش لازم برای نظارت بر عملکرد سرویسکار را به دست آورید و از هرگونه سو استفاده احتمالی که پیش خواهد آمد پیشگیری نمایید.

8 علت یخ زدن داخل یخچال در یک نگاه :

یخ زدن داخل یخچال فریزر ساید بای ساید می تواند ناشی از عدم توجه به نوع چیدمان مواد غذایی، خراب بودن لاسیتک دور درب، ایراد در مکانیسم یخ زدایی، بالا بودن درجه دما، یکسره کار کاردن کمپرسور، خرابی ترموستات و سنسور، تزریق زیاد گاز و بیش از اندازه باز بودن دریچه دمپر باشد.

به نوع چیدمان مواد غذایی توجه نداشته اید

اولین و مهمترین دلیل یخ زدن داخل یخچال مشکلات مرتبط با عدم توجه به نوع چیدمان مواد غذایی است. اگر طبقات یخچال فریزر را پر از مواد غذایی نمایید به نحوی که امکان ورود هوای سرد از طریق دریچه های تعبیه شده در دیواره ها وجود نداشته باشد و یا غذاهای بسیار داغ را مدام درون دستگاه قرار دهید، موتور یخچال فریزر مجبور است یکسره کار کند تا بتواند دمای درون یخچال فریزر را سرد نماید. این فعالیت مداوم سبب سرد شدن بیش از حد و یخ زدن مواد غذایی درون دستگاه خواهد شد. شما می توانید با مرتب کردن و توازن صحیح مواد غذایی  در طبقات مختلف و اجتناب از قرار دادن مواد غذایی بسیار داغ درون دستگاه این ایراد را برطرف نمایید.

همچنین، در صورتی که دریچه های تهویه هوا در یخچال فریزر مسدود شده یا کثیف شده باشند، این می‌تواند باعث کاهش عملکرد موتور و سرد شدن ناکافی محفظه فریزر شود. بنابراین، حتماً باید از تمیزی و سلامت دریچه های تهویه هوا اطمینان حاصل کنید.

همچنین، ممکن است ناکافی بودن عایق حرارتی در دستگاه به دلیل سایر دلایل نیز باعث عملکرد نادرست یخچال فریزر شود. در این صورت، بهتر است به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا عیب را تشخیص دهد و عایق حرارتی را تعمیر یا تعویض کند.

همچنین، از قرار دادن مواد غذایی گرم در نزدیکی موتور یخچال فریزر باید پرهیز کنید. این مواد غذایی گرم می‌توانند باعث افزایش دمای دستگاه شده و باعث بارسانسیون موتور شوند. بنابراین، بهتر است آنها را در جایی دیگری قرار دهید تا دستگاه به طور صحیح کار کند.

به طور کلی، برای حفظ عملکرد صحیح یخچال فریزر، باید به تعادل دما و تهویه هوا داخل دستگاه توجه کنید، مواد غذایی را به درستی مرتب کنید و از قرار دادن مواد غذایی بسیار داغ یا گرم در نزدیکی موتور آن پرهیز کنید.

لاسیتک دور درب خراب شده است

مشکلات لاستیک دور درب دستگاه دومین علت یخ زدن داخل یخچال فریزر است که نیاز هست شما آن را چک نمایید. پارگی، ساسسدگی یا خمیدگی لاستیک دور درب منجر به ورود هوای گرم محیط خارجی به درون یخچال فریزر می شود. در این صورت کمپرسور مجبور است مدام کار کند تا بتواند سرمای درون دستگاه را تامین نماید. این فعالیت مدام موتور منجر به یخ زدن درون یخچال فریزر خواهد شد. برای رفع این مشکل تنها کافیست لاستیک دور درب دستگاه را تعویض نمایید.

لاستیک دور درب یخچال فریزر باید در دماهای مختلف قابلیت انعطاف پذیری و چسبندگی مناسب را داشته باشد. همچنین، بررسی کنید که آیا درب یخچال فریزر به درستی بسته می شود یا خیر. در صورت نبودن بسته شدن درب به درستی، می توانید از درجه بندی درب استفاده کنید تا آن را تنظیم کنید.

علاوه بر این، بررسی کنید که آیا درب یخچال فریزر دارای هر گونه خراش یا آسیب دیگری است یا خیر. اگر یخچال فریزر خراش یا آسیب دیده است، ممکن است لاستیک دور درب به درستی نمی چسبد و باعث ورود هوا به داخل یخچال شود. در این صورت، باید لاستیک دور درب را تعویض کنید.

همچنین، ممکن است نیاز به تنظیم کمپرسور یخچال فریزر باشد. کمپرسور باید در دمای مناسب و با تنظیمات صحیح کار کند تا بتواند درون یخچال را به درستی سرد کند. در صورت نیاز، به دستگاه خود رجوع کنید و تنظیمات کمپرسور را بررسی کنید.

در نهایت، توصیه می شود که به صورت دوره ای لاستیک دور درب یخچال فریزر را بررسی و تمیز کنید. این کار می تواند از خمیدگی یا ساسی شدن لاستیک دور درب جلوگیری کند و باعث بسته شدن بهتر درب یخچال فریزر شود.

با انجام این تغییرات و نکات، می توانید از ورود هوای گرم به داخل یخچال فریزر جلوگیری کنید و مصرف انرژی یخچال فریزر را بهبود ببخشید.

مکانیسم یخ زدایی ایراد دارد

یکی از دلایل یخ زدن داخل یخچال می تواند مشکلات مرتبط با مکانیسم یخ زدایی دستگاه باشد. در یخچال فریزرهای نوفراست یا بدون برفک یک چرخه مشخص برای ذوب شدن برفک های موجود در دستگاه وجود دارد که در صورت خرابی هر یک از قطعات مرتبط با آن، این فرآیند با مشکل مواجه خواهد شد. اگر مشکل یخ زدن داخل دستگاه مرتبط با برفک زدن درون یخچال فریزر می باشد توصیه می شود سنسور، هیتر المنت و … از نظر صحت عملکرد مورد بررسی قرار دهید و در صورت تشخیص ایراد اقدام به تعویض قطعه مورد نظر نمایید تا مشکل دستگاه مرتفع گردد.

همچنین، برای جلوگیری از تشکیل برفک در دستگاه، می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

1. تنظیم درجه حرارت دستگاه: معمولاً درجه حرارت مناسب برای یخچال فریزرها بین -18 تا -15 درجه سانتیگراد است. اگر دمای دستگاه بیش از این باشد، ممکن است باعث تشکیل برفک شود. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که درجه حرارت دستگاه در محدوده مورد نیاز قرار دارد.

2. رعایت فاصله بین مواد غذایی: هنگام قرار دادن مواد غذایی در یخچال فریزر، مطمئن شوید که فاصله کافی بین آنها وجود دارد. این کار به جریان هوا در دستگاه کمک می کند و از ایجاد توده های برفک جلوگیری می کند.

3. عدم باز کردن درب دستگاه به طور مکرر: هر بار که درب دستگاه را باز می کنید، هوای گرمتر وارد دستگاه می شود و باعث تشکیل برفک می شود. بنابراین، تا حد امکان باز کردن درب دستگاه را کاهش دهید.

4. تمیز کردن دورهای درب: بررسی کنید که آیا در دورهای درب دستگاه سوراخ یا شکافی وجود دارد که باعث ورود هوا بیرونی به دستگاه شود. اگر چنین شکافهایی وجود دارند، آنها را تعمیر کنید و جلوی ورود هوا به دستگاه را بگیرید.

با رعایت این راهکارها، می توانید از تشکیل برفک در دستگاه خود جلوگیری کنید و عمر مفید دستگاه را افزایش دهید.

درجه دمای یخچال بالا رفته است

افزایش درجه دمای یخچال را می توان یکی دیگر از علل یخ زدن داخل یخچال به شمار آورد. معمولا خانواده ها بدون توجه به تفاوت دمای فصل های مختلف سال دمای یخچال فریزر را بروی یک عدد مشخص قرار می دهند. همچنین شاید شما به اشتباه درجه دمای یخچال را بروی یک دمای بسیار سرد تنظیم کرده باشید. دو مورد فوق و بسیار از موارد دیگر که در این مجال فرصت بیان تمام آنها وجود ندارد می تواند منجر به یخ زدن مواد غذایی موجود در درون یخچال فریزر شود. برای برطرف کردن این مشکل بهتر است دمای یخچال مطابق توصیه های موجود در دفترچه راهنمای دستگاه بروی یک دمای مرسوم تنظیم نمایید.

همچنین، برخی از خانواده ها از یخچال فریزر برای نگهداری غذاهایی استفاده می کنند که نباید در دمای پایین نگهداری شوند، مانند خیار و گوجه فرنگی. این می تواند باعث خراب شدن آنها شود. بنابراین، برای این نوع مواد غذایی بهتر است از قسمت یخچال استفاده کنید.

در صورتی که مواد غذایی در داخل یخچال فریزر یخ زده باشند، بهتر است آنها را به صورت کامل بگذارید تا بدون هیچگونه تغییر دمایی آب بخورند و یخ آنها تا حد ممکن ذوب شود. سپس می توانید آنها را استفاده کنید یا به محلی دیگر منتقل کنید که به آنها نیاز ندارید.

همچنین، برخی از افراد در تلاش برای سریع تر کردن فرایند ذوب یخ، از ابزارهایی مانند چکش یا تیغه برای خراشیدن یخ استفاده می کنند. اما این عمل می تواند باعث آسیب به دیواره های یخچال شود و باعث لکه ها و خراشیدگی ها در آنها شود. بنابراین، بهتر است از روش های طبیعی مانند استفاده از دستمال مرطوب و گذاشتن ظروف داغ روی یخ استفاده کنید تا فرایند ذوب شدن یخ را تسریع کنید.

در نهایت، برای جلوگیری از تکرار شدن این مشکل می توانید دوره های منظمی را برای تمیز کردن و تخلیه یخچال فریزر برنامه ریزی کنید. در این دوره ها، می توانید ظروف داخل یخچال را تخلیه کرده و یخ را کامل ذوب کنید. سپس داخل یخچال را تمیز کرده و مواد غذایی را دوباره برگردانید.

در کل، نگهداری صحیح از یخچال فریزر و توجه به تنظیمات درجه حرارت می تواند به شما کمک کند تا از خراب شدن مواد غذایی در داخل آن جلوگیری کنید. همچنین، بهتر است از راهنمایی های تولید کننده دستگاه خود استفاده کنید و در صورت لزوم با تکنسین مربوطه تماس بگیرید.

کمپرسور یکسره کار می کند

یکسره کار کاردن کمپرسور هم می تواند دلیل یخ زدن داخل یخچال بشمار برود. با تعمیر هر قطعه ای که سبب یکسره کار کردن موتور یخچال فریزر شود این مشکل در دستگاه برطرف خواهد شد. اما در برخی موارد مشاهده شده که خود کمپرسور ایراد دارد و این سبب کار کردن مدام موتور و افزایش سرمای داخل دستگاه و یخ زدن مواد غذایی می شود. در این شزایط تنها راهکار موجود تعویض موتور یخچال فریزر می باشد. زیرا امکان تعمیر موتور یخچال به هیچ عنوان وجود ندارد و هر تبلیغاتی که در این ارتباط توسط مراکز تعمیر لوازم خانگی صورت می پذیرد، دروغ است.

با توجه به اینکه تعمیر موتور یخچال فریزر ممکن نیست، برخی از مصرف کنندگان ممکن است به دنبال راهکارهای دیگر برای کاهش مشکلات موتور باشند. یکی از راه حل‌های ممکن این است که موتور را خاموش کرده و چند ساعت در آرامش قرار دهید تا خنک شود. این می‌تواند به کاهش سرمای داخل دستگاه و یخ زدن مواد غذایی کمک کند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که درب یخچال به درستی بسته شده است و هیچ ترک یا نشتی در آن وجود ندارد. اگر با این تدابیر هم مشکل برطرف نشود، بهتر است با تعمیرکار متخصص تماس بگیرید تا به شما راهنمایی کند یا موتور را تعویض کند. همچنین، می‌توانید با تولید کمتر یخ در دستگاه و استفاده هوشمندانه‌تر از فریزر، تلاش کنید تا مشکلات کمتری با موتور داشته باشید.

ترموستات و سنسور خراب شده است

بررسی مشکلات مرتبط با ایراد ترموستات یا سنسور را به عنوان یک علت یخ زدن داخل یخچال فریزر نباید نادیده گرفت. در یخچال فریزرهای قدیمی قطعه ترموستات و در یخچال فریزرهای امروزی تر، سنسور محیطی وظیفه تشخیص میزان دمای داخل یخچال فریزر و ارسال دستورات روشن و خاموش شدن موتور را بر عهده دارد. در صورتی که این قطعه آسیب ببیند ممکن است موتور به صورت یکسره فعالیت نماید و این منجر به سرد شدن بیشتر از اندازه و یخ زدن مواد غذایی داخل دستگاه شود. برای رفع این مشکل می توانید اقدام به تعمیر ترموستات یا سنسور محیطی دستگاه نمایید.

همچنین، در صورتی که یخچال فریزر شما دارای یک سیستم خنک کننده بر اساس کمپرسور باشد، ممکن است با مشکلات مربوط به کمپرسور مواجه شوید. اگر کمپرسور دائماً روشن باشد و صدای بسیار بلندی ایجاد کند، ممکن است نیاز به تعویض کمپرسور داشته باشید. در صورتی که کمپرسور همچنان به طور مداوم روشن و خاموش شود، ممکن است مشکل در ترموستات باشد و نیاز به تعویض آن داشته باشید.

ضمناً، در برخی موارد، مشکلات مربوط به فریزر ممکن است به خاطر عوامل خارجی مانند برقراری ارتباط نامناسب با پریز، قطعی برق، یا مشکلات دیگر در سیستم برق رخ دهد. در این صورت، می توانید از یک نماینده تعمیرات تخصصی برای بررسی و رفع این مشکلات استفاده کنید.

به طور کلی، برای حفظ عملکرد بهینه یخچال فریزر خود، مراقبت و نگهداری منظم آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اطمینان حاصل کنید که فیلترها و برفک ها به طور منظم تمیز شوند و بررسی کنید که درب و بندها به طور کامل بسته شده باشند. همچنین، در صورتی که مشکلاتی را تشخیص می دهید، بهتر است به یک تکنسین تعمیرات مجرب مراجعه کنید تا مشکل را برطرف کند و از تعمیرات نادرست خودداری کنید.

گاز زیادی به دستگاه تزریق شده است

گاز زیاد به هنگام شارژ گاز یکی از دلایل یخ زدن داخل یخچال به شمار می رود. در صورتی که به تازگی نشتی گاز یخچال فریزرتان را برطرف نموده اید، مسلما یخچال فریزرتان نیاز به شارژ گاز داشته. اگر این شارژ گاز منجر به تزریق زیاد گاز شده باشد این سبب یکسره کار کردن کمپرسور خواهد شد که در نتیجه آن شما با افزایش سرمای داخل یخچال فریزر مواجه خواهید شد. این مشکل می تواند در کوتاه مدت منجر به خرابی کمپرسور نیز شود بنابراین توصیه می شود فورا اقدام به تنظیم گاز یخچال فریزر نمایید تا ایراد دستگاه برطرف شود.

گاز یخچال فریزر باید به طور منظم بررسی و تنظیم شود. اگر گاز زیادی در یخچال فریزر وجود داشته باشد، عملکرد آن تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و ممکن است نتواند به درستی سرمایش یا یخچال کردن مواد را انجام دهد. از طرفی، اگر گاز کمی در یخچال فریزر وجود داشته باشد، این می‌تواند منجر به افزایش مصرف انرژی و کاهش عمر مفید دستگاه شود.

برای تنظیم گاز یخچال فریزر، بهتر است به یک تکنسین مجرب مراجعه کنید. تکنسین با استفاده از ابزارهای خاص، میزان گاز را بررسی و تنظیم می‌کند. همچنین، در صورت وجود نشتی در سیستم، تکنسین می‌تواند آن را تعمیر کرده و نشتی را برطرف کند.

به طور کلی، توصیه می‌شود گاز یخچال فریزر حداقل یکبار در سال بررسی و تنظیم شود. در صورتی که در عملکرد یخچال فریزر تغییرات احساس می‌کنید، باید به طور سریع تکنسین را مشاوره کنید تا مشکل را تشخیص داده و برطرف کند.

دریچه دمپر بیش از اندازه باز مانده است

آخرین مورد از علل یخ زدن داخل یخچال فریزر که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت بیش از اندازه باز بودن دریچه دمپر می باشد. وظیفه دمپر متعادل کردن جریان هوای فن اواپراتور می باشد. هوای سرد معمولا از طریق دریچه دمپر وارد دستگاه می شود بنابراین در صورت باز ماندن بیش از اندازه این دریچه سرمای بیش از حدی وارد یخچال فریزر می شود که سبب یخ زدن مواد غذایی خواهد شد. در صورت مکانیکی بودن دریچه دمپر می توانید به صورت دستی آن را تنظیم نمایید اما اگر دمپر یخچال الکترونیکی است توصیه می شود سنسور را تعویض نمایید زیرا وظیفه باز و بسته کردن دریچه دمپرهای الکترونیکی بر عهده سنسور می باشد.

دمپر یخچال یک قطعه مهم است که برای حفظ دمای مناسب در داخل یخچال و فریزر نصب می‌شود. این قطعه مسئول تنظیم جریان هوای سرد است و در صورت نقص یا خرابی، ممکن است دمای درون یخچال به شدت تغییر کند.

دمپر دریچه‌ای است که باز و بسته می‌شود تا جریان هوا به‌طور متعادل و به میزان لازم برای خنک کردن داخل یخچال و فریزر را ایجاد کند. در صورت باز ماندن دریچه دمپر بیش از اندازه، سرمای بیش از حدی به داخل فریزر وارد می‌شود و ممکن است مواد غذایی درون آن یخ بزنند. از طرفی، در صورت بسته ماندن دریچه دمپر بیش از حد، دمای داخل یخچال بالا می‌رود و ممکن است مواد غذایی سریعاً فساد کنند.

برخی از یخچال‌ها دریچه دمپر مکانیکی دارند که می‌توان آن را به‌صورت دستی تنظیم کرد. اما برخی دیگر از یخچال‌ها دمپرهای الکترونیکی دارند که تنظیم آنها با استفاده از سنسور انجام می‌شود. در صورت نقص یا خرابی در سنسور، ممکن است دمپر به‌صورت نادرست باز و بسته شود و عملکرد یخچال تحت‌تأثیر قرار گیرد.

بنابراین، در صورت تغییر ناگهانی دمای داخل یخچال یا ایجاد مشکلاتی مانند یخ‌زدگی مواد غذایی، توصیه می‌شود ابتدا دریچه دمپر را بررسی کرده و در صورت نیاز سنسور آن را تعویض کنید. همچنین، در صورت استفاده از یخچال‌هایی با دریچه دمپر مکانیکی، بهتر است به‌صورت منظم آن را بررسی و تنظیم کنید تا به‌طور بهینه کار کند و مشکلاتی از پیش برنگردد.

برطرف کردن علت یخ زدن داخل یخچال :

کارشناسان مرکز تعمیر یخچال دنیا سرویس مشتمل بر تکنسین های کارآزمده، تعمیرکاران با دانش و سرویسکاران با تجربه تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا کلیه دلایل و علل یخ زدن داخل یخچال را در این مقاله برای شما شرح دهند تا شما بدون نیاز به حضور سرویسکار در محل اقدام به عیب یابی و تعمیر یخچال تان در ارتباط با حل این مشکل نمایید. با این وجود در صورتی که احتمال می دهید دلیل یخ زدن داخل یخچال هیچ یک از موارد یاد شده در این مقاله نیست می توانید از طریق تماس تلفنی با شماره 2900 8886 021 از مشاوره تلفنی رایگان کارشناسان مرکز تماس تلفنی دنیا سرویس استفاده نمایید و یا از طریق ثبت سفارش درخواست اعزام تعمیرکار به محل خودتان را ثبت نمایید. تکنسین ها ما در کوتاهترین زمان ممکن برای عیب یابی مشکل یخ زدن داخل یخچال به محل شما اعزام خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *