آرشیو محبوب ترین مقالات, عیب یابی فنی یخچال فریزر

علت صدای یخچال و روش قطع کردن آن

علت صدای یخچال

دلیل یا علت صدای یخچال فریزر چیست؟ دلایل و علل صدای یخچال فریزرها صرف نظر از نوع یخچال یعنی یخچال تک، یخچال فریزر سر هم، ساید بای ساید، دو قلو و … با وجود متفاوت بودن صداها شنیده شده که ناشی از ایرادهای مختلف است تقریبا با هم یکسان است. ما در این مقاله از سایت می توانیم با جرات این نوید را به شما همراهان گرامی بدهیم که یکی از کامل ترین مقاله های مرتبط با اصوات شنیده شده از یخچال فریزرها و راه های برطرف کردن آنها را برای شما آماده کرده ایم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا بتوانید علت صدای شنیده شده از دستگاه خودتان را تشخیص داده و آن را رفع نمایید.

 

17 علت صدای یخچال در یک نگاه :

صدای غیر طبیعی یخچال فریزر ساید بای ساید می تواند ناشی از نصب غیراصولی و تراز نبودن صحیح یخچال، ایراد در سیستم نوفراست، شل شدن اتصالات موتور یخچال، کیفیت بد لوله‌ها یا کیفیت بد فوم، فرسودگی موتور فن، وارد شدن روغن داخل کمپرسور به لوله‌های کندانسور یا اواپراتور، برخورد پروانه‌های فن به برفک اواپراتور، صدای موتور فن کندانسور بر اثر ضربه یا گرد و غبار، زوزه کشیدن گاز یخچال، تق تق کمپرسور یخچال، صدای چکه آب به دلیل ذوب یخ ها، صدای جوشیدن یا قل قل کردن به دلیل وجود روغن در کمپرسور، صدای خرخر یخچال به علت جریان گاز یا روغن درون کمپرسور، صدای تق تق به علت جدا شدن لوله‌ها از بدنه، صدای کلیک به علت برفک زدن سیستم دیفراست، صدای تلق تلق به دلیل ریزش مکعب‌های یخ در مخزن و صدای بوق به علت ایراد در لاستیک دور درب، گرفتکی دریچه هوا یا فن، ایراد در برد یخچال و یخ زدگی اواپراتور یخچال باشد.

 

سیستم نوفراست یخچال صدا می دهد

اولین دلیل صدای یخچال که در اینجا به آن خواهیم پرداخت، صدای سیستم یخ زدایی یخچال است. یخچال های بدون برفک امروزی مجهز به سیستم های هوشمند هستند. این اجازه می دهد تا هر از چند گاهی از المنت برای از بین بردن برفک از بدنه اواپراتور یخچال استفاده شود. ممکن است به دلیل گرم شدن المنت در وسط برفک ها، صدایی از این فرآیند ایجاد شود. از آنجایی که این صدا ثابت است معمولا صدای مزاحمی در نظر گرفته نمی شود.

 

موتور فن یخچال صدا می دهد

علت صدای یخچال می تواند ناشی از فرسوده شدن موتورهای فن باشد. معمولاً یک موتور خشک و فرسوده اجازه نمی دهد موتور فن نرم کار کند و در حین حرکت با بدنه اختلال ایجاد می کند. این یک صدای مزاحم اضافی ایجاد می کند.

 

صدای قولنج شکاندن از یخچال به گوش می رسد

از دیگر دلایل سر و صدای یخچال می توان به ضعیف بودن کیفیت فوم یا لوله ها اشاره داشت. هنگام ساخت یخچال، لوله های داخل بدنه یخچال با فوم پوشانده می شود. بی کیفیت لوله ها یا کیفیت پایین فوم باعث دور شدن لوله ها از فوم می شود و با گرم شدن، سرد شدن، منقبض و منبسط شدن لوله ها، لوله های داخل فوم صدایی شبیه قولنج شکاندن ایجاد می کنند. متاسفانه به دلیل وجود لوله ها در داخل بدنه، این مشکل در اکثر موارد قابل حل نیست.

 

صدای زوزه کشیدن از یخچال به گوش می رسد

نا اینجا به تعدادی از علل صدای یخچال فریزرها اشاره داشتیم در ادامه نوبت به مشکلات صدای مرتبط با گاز یخچال فریزر می رسد. فرآیند کار یخچال فریزر اینگونه است که گاز در داخل لوله ها و کمپرسور به گردش در می آید. در اثر خوردگی لوله ممکن است گاز رسوبات یا خوردگی موتور یا لوله ها را به گردش درآورد و این خوردگی مانع از گردش صحیح گاز می شود و صدای بسیار عجیبی مانند زوزه کشیدن می دهد. اغلب با یک بار تخلیه گاز، شستشوی لوله های گاز و شارژ مجدد گاز مشکل حل می شود.

 

صدای قل قل کردن یا جوشیدن از یخچال به گوش می رسد

صدای قل قل کردن یا جوشیدن از یخچال فریزرتان به گوش رسیده و به دنبال دلیل صدای یخچال خود هستید با ما همراه باشید تا پاسخ سوال خودتان را به دست آورید. در حین جابجایی و نصب اولیه یخچال، روغن موجود در کمپرسور ممکن است وارد لوله های کندانسور و اواپراتور شود و داخل لوله ها هنگام راه اندازی کمپرسور صدای قل قل کردن یا جوشیدن به گوش برسد. در این صورت گاز دستگاه را باید خالی کنید و کل سیستم گاز و مدارها را تمیز کنید و در صورت نیاز روغن کمپرسور نیز تعویض گردد و گاز یخچال مجدد پر شود.

 

پروانه ‌های فن یخچال صدا می دهند

وظیفه پروانه فن این است که هوای خنک را به داخل محفظه یخچال بیاندازد. اگر اواپراتور در معرض برفک زیادی قرار گرفته باشد و این توده برفک به تیغه فن نزدیک شود. پروانه ممکن است در حین چرخش به این برفک ها برخورد کند و صداهای عجیبی ایجاد کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت علت صدای یخچال این مشکل است.

 

موتور فن کندانسور یخچال صدا می دهد

صدای موتور فن کندانسور یخچال به دلیل ضربه یا گرد و غبار گرفتن از دیگر دلایل صدای یخچال فریزر به شمار می رود. موتور فن کندانسور وظیفه خنک سازی کندانسور را بر عهده دارد. فن کندانسور دو عملکرد اصلی دارد. اول ایجاد جریان هوا برای خنک کردن کندانسور و دوم با عبور هوای گرم از کندانسور از خروجی آب دیفراست برای تبخیر آن آب اقدام می نماید. به این علت که موتور فن معمولا در پشت و پایین یخچال نصب می شود، احتمال دارد در اثر ضربه یا گرد و غبار آسیب ببیند و به مشکل بر بخورد اغلب زمانی که موتور فن کندانسور مشکل دارد، یخچال صدا می دهد، روشن و خاموش می شود یا زیر یخچال یا کشوی آن آب جمع می شود و مهمتر از آن دمای یخچال پایین می آید.

 

صدای تق تق از کمپرسور یخچال به گوش می رسد

این صدا ممکن است به دلیل خرابی رله استارت باشد. وقتی رله ایراد دارد نمی تواند همزمان 2 سیم پیچ کمپرسور را وارد مدار کند و این صدا شنیده می شود. در اینجا یکی دیگر از علل سر و صدای یخچال را برای شما شرح دادیم تا بتوانید برای برطرف کردن صدای یخچال فریزر در صورتی که از این بخش است اقدام نمایید.

 

صدای شل شدن اتصالات موتور یخچال به گوش می رسد

امکان این که دلیل صدای یخچال به خاطر شل شدن اتصالات کمپرسور باشد بسیار زیاد است. موتور یخچال بر روی بدنه و پایه یخچال نصب می شود و معمولا محافظی برای آن وجود دارد که آن را از هر ضربه ای محافظت می کند. همچنین کمپرسور روی کمک فنرهای لاستیکی نصب شده است که لرزش موتور را جذب کرده و از ایجاد صدا جلوگیری می کند. اگر پیچ ها شل شده باشند یا لرزه گیرها آسیب ببینند، صدای اضافی از موتور شنیده می شود.

 

صدای ویبره یا لرزش از یخچال به گوش می رسد

گاهی به دلیل نصب نا مناسب یا تراز نادرست یخچال، صدای لرزش و ویبره از یخچال شنیده می شود. برای حل این مشکل باید پایه های یخچال هم سطح با هم روی زمین قرار دهید. برای اطمینان، توصیه می کنیم از یک ابزار تراز استفاده کنید. همچنین استفاده از زیر یخچالی استاندارد نیز راهگشاست. احتمالا با شناختی که نسبت به علت صدای یخچال تا اینجا پیدا کردید، در صورتی که صدای یخچال یکی از موارد یاد شده باشد بتوانید مشکل آن را برطرف نمایید. همچنان با ما همراه باشید.

 

صدای چکه آب از یخچال به گوش می رسد

دلایل سر و صدای یخچال به همینجا ختم نمی شود و ممکن است صدای چکه کردن آب نیز از یخچال فریزر به گوش برسد. این صدا در اثر ذوب شدن یخ ایجاد شده در چرخه یخ زدایی یا دیفراست ایجاد می شود. یخ ذوب شده در سینی تخلیه ریخته می شود و صدای چکه کردن ایجاد می کند. این صدا کاملا طبیعی است و جای هیچ نگرانی نیست.

 

صدای خرخر از یخچال به گوش می رسد

از عجیب ترین علل صدای یخچال می توان به صدای خر خر که در اثر جریان گاز یا روغن در داخل کمپرسورهای یخچال ایجاد می گردد اشاره داشت. برای رفع این صدا باید گاز یخچال را خالی و مجدد شارژ کرد و یا روغن داخل کمپرسور را عوض کرد.

 

صدای کلیک از یخچال به گوش می رسد

علت صدای یخچال در اینجور مواقع معمولا مرتبط با برفک زدن سیستم دیفراست می باشد و نیاز به نگرانی یا انجام اقدام خاصی در ارتباط با آن نیست و متاسفانه اگر این صدا برای شما آزار دهنده است باید به آن عادت نمایید.

 

صدای تلق تلق از یخچال به گوش می رسد

صدای تلق تلق یخچال شاید شما را به این صرافت انداخته باشد که مسبب سر و صدای یخچال را هرچه سریعتر پیدا نمایید و آن را برطرف نمایید. باید خدمت شما عزیزان عرض نماییم که این صدا به دلیل افتادن تکه های یخ در مخزن ایجاد می شود و لازم نیست برای رفع آن اقدامی را انجام دهید.

 

صدای بوق از یخچال به گوش می رسد

باز ماندن طولانی مدت درب، آسیب دیدن لاستیک دور درب، گرفتکی دریچه هوا یا فن، مشکل در برد الکترونیکی یخچال و یخ زدگی اواپراتور موجب شنیدن صدای نامتعارف از یخچال می شود که غالبا به شکل صدای بوق ممتد به گوش می رسد. اگر درب یخچال باز است آن راببندید، اگر لاستیک شل شده آن را با یک لاستیک جدید تعویض نمایید. اگر مشکل از دریچه هوا، فن و یا اواپراتور است آنها را تعویض نمایید اما اگر ایراد از برد الکترونیکی است، دست به آن نزیند چرا که تعمیر آن نیاز به تخصص دارد و باید با یک مرکز تعمیر نام آشنا مانند دنیا سرویس جهت تعمیرات آن ارتباط برقرار نمایید.

 

رفع علت صدای یخچال :

تمام تلاش ما از تهیه این مقاله در سایت مرکز تعمیر یخچال فریزر دنیا سرویس این بوده که شما با دلایل سر و صدای یخچال یخچال فریزرها مختلف و راه های برطرف کردن آنها به خوبی آشنا شوید. همچنین شایان ذکر است کمتر پیش آمده تا در زمینه تعمیرات یخچال فریزرهای مشتریان گرامی، صدای دیگری از دستگاه شنیده شده باشد و یا دلیل صدای یخچال فریزر موردی غیر از آنچه در این مقاله ذکر شده است، باشد. با این وجود چنانچه شما این مقاله را با دقت مطالعه نموده اید و فکر می کنید صدای مورد نظر که هم اکنون از یخچال فریزرتان شنیده می شود هیچ یک از موارد فوق نیست و یا علل صدای یخچال فریزر موارد دیگری است می توانید جهت مشاوره رایگان با تعمیرکاران ما با شماره 2900 8886 021 پشتیبانی دنیا سرویس ( مرکز تعمیر لوازم خانگی در تهران ) تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *